lördag 4 oktober 2014

När Julen Dansas Ut

En av nackdelarna med att vara så jultokig som oss julbloggare, är ju att resten av befolkningen inte riktigt delar samma passion. Även om vi kan ha kvar julpyntet hur länge vi vill och jula i alla evighet, känns det litet som att vi njuter på lånad tid så fort januari gör entré. Eller jag känner så i alla fall. Även om julen varar ända till Tjugondag Knut i Sverige, alltså den 13:e januari, så verkar de flesta vilja kasta ut granen redan vid nyår. Visst får de göra det, men oftast blir det de som "sätter dagordningen" för vad som är sunt och normalt julfirande.

Vad mina grannar fick utstå fram till februari.
Affärerna kör på samma stil och kommer dragandes med tulpaner innan det nya året knappt har skålats in. Jag hatar tulpaner i januari. De har för mig alltid representerat slutet på det mysiga, vackra och underbara och början på det mörka, tråkiga och kala. Att omvärlden firar en sådan kort jul, får till följd att jag personligen firar en mycket längre jul än vad jag kanske hade gjort om de flesta hade firat till och med Tjugondag Knut. Inte som trots på något vis, eller för att göra något slags "statement". Inte alls, utan det blir som att jag överkompenserar för den uteblivna julen runt omkring mig, för att inte tappa julkänslan jag så gärna vill hålla kvar. Men jag kanske är ensam om detta även bland julälskare?

5 kommentarer:

  1. Håller helt klart med! När julmyset har städats ut är det bara en otroligt lång kväll känns det som.. Allt är bara mörkt, på torg och överallt, eftersom ljuset inte kommit än och alla har städat bort belysningen. :(

    SvaraRadera
  2. Jag kan delvis känna med dig. Dock känns det så tvetydigt att ha kvar juldekorationer, etc. efter tjugondaknut då jag vet att "julen är i princip över". Men julgranen brukar stå kvar januari ut minst om den är fin, onödigt att slänga ut ngt så fint.

    SvaraRadera
  3. Jag fungerar helt annorlunda. Jag myser och längtar redan från augusti och än mera från november. När julafton varit känner jag mig klar. Bort med all jul, jag vill starta nyåret vitt, rent och välstädat. Granen brukar dock få stå kvar lite längre... Tulpaner är för mig en julblomma. Tänk röda tulpaner i kruka. Så fint! Jag tycker också att det är tur att vi är olika!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst är det tur att vi är olika. :) Hade varit lite tråkigt annars, kanske.

      Jag myser och längtar också redan från augusti eller så, och pyntar redan till innan första advent, men tycker ju att när julafton kommer så har ju den verkliga jul-julen börjat och då vill jag börja fira och njuta på allvar. :)

      Radera
  4. Jag är alltid ångestfylld i januari. Fy fan, vad det är svårt att stiga upp om morgnarna. Kallar det för min post-juldepression :-) Jag tillhör dem som städar ut julen på tjugondag Knut och jag skulle aldrig drömma om att göra det en enda dag tidigare. Gråter typ blod varje år, kan inte tröttna på jul även om jag hållit på med myset sedan augusti :-)

    SvaraRadera