torsdag 16 november 2017

Gnistrande Vinterdröm & Prestationsångest


En bild från igår förmiddags när världen var gnistrande vit och vacker som en vintersaga. Plötsligt sprang tiden iväg och det är redan mitten av november och det är inte långt kvar tills pyntkartongerna åker fram. Den uppmärksamme ser att det var ett tag sedan jag uppdaterade bloggen och det har sina orsaker. Dels har jag haft det fullt upp i verkliga livet så att säga med allt vad det innebär, men så har jag också drabbats lite av prestationsångest när det gäller bloggen. Det känns som om att det förväntas att man uppdaterar var och varannan dag, helst varje dag, annars är man inte intressant. Eller att det förväntas att man bloggar om årets alla julnyheter av diverse produkter och varumärken så fort de dyker upp.

Missförstå mig inte nu, det är absolut inget fel på de julbloggar som uppdaterar varje dag eller som ofta skriver om julnyheter. Men det är liksom bara inte jag. När jag gör inlägg vill jag att det ska vara för att jag har något att säga, något jag verkligen vill dela med mig av, inte bara uppdatera för att fylla ut bloggflödet. Och nu säger jag inte att de som bloggar varje dag inte har något att dela med sig av, utan nu talar jag enbart utifrån mig själv. Jag vill också att det jag bloggar om ska vara äkta på något vis. Det skulle kännas helt fel att skriva om något, eller göra reklam för något jag inte själv redan tycker om. Att jag sedan är perfektionist gör ju inte saken bättre, då kan jag gå och grubbla i dagar på vad jag kan skriva om härnäst eller vad som känns värdigt ett inlägg. Och så tickar tiden på och prestationsångesten kryper fram, och så även frustrationen att jag inte kommer mig för att uppdatera oftare. Och en liten röst som undrar om det ens är någon som kommer ihåg att man finns trots utebliven uppdatering.

Men jag hoppas det finns plats för oss lite halvaktiva bloggar också, som kanske inte skriver om allt det senaste nytt hela tiden, men som gör inlägg ibland när vi har något att dela med oss av. Nu när julmånaden nalkas finns det ju fler anledningar att uppdatera oftare, så det ser jag framemot.

2 kommentarer:

  1. Jag har absolut inte glömt bort dig ;) jag är som dig. Jag vill också göra inlägg när jag har något att dela med mig av och inte uppdatera för att fylla ut bloggflödet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marie. :) Det är nog därför jag tycker om din blogg så mycket, den är så personlig.

      Radera