måndag 7 oktober 2019

Staffansvisorna

Vår Staffansljusstake
Visste ni att Staffansvisorna är den typ av visor det finns absolut flest av i Sverige? Antologin "Sveriges Medeltida Ballader" listar 300 stycken, och då är inte ens alla inkluderade. Varje socken verkar nästan haft sin egen variant. De flesta svenskar skulle med lätthet i alla fall kunna nämna eller sjunga minst två eller tre olika, och har säkert hört fler än så. Förutom att vara den vanligast förekommande vistypen i Sverige, är Staffansvisorna också bland de absolut äldsta visorna vi har, då flertalet är från Medeltiden! Väldigt häftigt att vi fortfarande sjunger dem och för dem vidare.

Jag tror att vi alla kan den lite vemodiga "vi tackom nu så gärna", likväl den gladare "stjärnorna de tindra så klara", men det finns så många fler fina varianter. I min familj har vi mest sjungit den härliga "i ra, i ra"-versionen. Eftersom Staffansvisorna nu härstammar från Medeltiden, så tänkte jag att det kunde vara roligt att dela med mig några av mina favoriter som har just en väldigt folklig eller medeltida klang.

Staffansvisa från Nås

Sankt Staffans Visa

Staffansvisa från Jämtland

En Staffansvisa som kommit att bli mycket populär i min familj, och som har blivit mig väldigt kär de senaste femton åren eller så, sedan den framfördes i en av de yngre brorsornas Luciatåg i en mycket härlig och svängig tappning, är För redeliga män, eller Staffansvisa från Orust som den också heter. Eftersom både Folk & Rackare och Triakel gör den så bra, så kommer här båda två!

För Redeliga Män

Staffansvisa från Orust

Har ni någon mer lokal Staffansvisa ni växt upp med, eller någon lite mer ovanligare som ni tycker om?

4 kommentarer:

  1. Men vad roligt, detta hade jag ingen aning om :) Så kul att läsa om trodde det bara fanns en version av Staffan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att man kunde bidra med lite allmänbildning och upplysning! :D

      Radera
  2. Vad INTRESSANT!!!! Hade ingen aning om att de finns så många varianter, eller att de är från medeltiden. WOW! Ha det så fint o tack för fin blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att det uppskattades! :D Tack så hemskt mycket!

      Radera