onsdag 27 september 2023

Som Stora Tomma Hål

Ända sedan jag var barn har jag fascinerats av hur överdådigt amerikaner ofta pyntar utsidan på sina hus, med fullt av ljusslingor så det står härliga till, och har ofta önskat att vi kunde se lite mer av det här i Sverige. Inte direkt på det kitschiga amerikanska sättet med fullt av blinkande kulörta lampor och anskrämliga uppblåsbara trädgårdsdekorationer, utan mer smakfullt och lagom på svenskt vis. Lite ljusslingor runt gavlar och fönster och så bara, så att husen ramas in. Tycker det är så fint och mysigt. Dock har jag märkt att amerikaner oftast lämnar fönstren helt utan julbelysning. De kanske ramar in fönstren, men annars ser de ut som stora gapande tomma mörka hål. När jag väl lade märke till det, såg jag det plötsligt på varenda bild av amerikanska pyntade hem. Det ser så märkligt och tråkigt ut. Jag förstår inte hur de själva inte märker det.

Det finns ju inget finare och mysigare i juletid än alla ljusstakar och stjärnor i var och vartannat fönster runt om i Sverige. De utstrålar ju sådan värme, glädje och julstämning. Nu förstår jag ju att just adventsljusstakar och adventsstjärnor är en svensk företeelse och att man inte kan förvänta sig att just de ska finnas i amerikanska fönster. Men det finns ju så mycket annat ljuspynt de skulle kunna ha där istället. Visserligen saknar en del amerikanska hem fönsterbrädor, men det går ju att hänga pynt i fönstret. Nåja, är man inte van vid att alla har julbelysning i fönstret (och inte bara runtom), så tänker man kanske inte på det själv.

Så om jag då måste välja mellan Sveriges lite mer tafatta försök till julbelysning utomhus men ljusstakar och stjärnor i fönstret, och Amerikas pyntade överdåd men tomma, mörka fönster så blir ju valet självklart vårt sätt att pynta. Men vi kunde kanske mötas halvvägs lite. De får lära oss lite om fasadbelysning och vi får introducera adventsljusstakar och adventsstjärnor där borta. Och installera fönsterbrädor.

2 kommentarer:

  1. Kul observation! Jag är alltid så förundrad över hur USA är så ambitiösa när det gäller julfilmer, musik och pynt - men så modesta när det kommer till själva firandet. De har väldigt kort julledigt, ingen ordentlig julmiddag. Som att deras julfirande egentligen “bara” är en dag där man öppnar julklappar i pyjamas och ser lite film? Men kanske har jag fått det om bakfoten, har aldrig själv firat jul i USA. Vore kul att veta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, där verkar det som att de har väldigt mycket jul genom hela december (eller från och med Thanksgiving till och med), men sedan tar det abrupt slut typ efter juldagen och många har inte ens julen uppe vid nyår. Och som du säger, det verkar bara vara julklappsöppningen på morgonen i pyjamas som är den stora traditionen.

      Radera