onsdag 7 november 2012

Julmusiksfavoriter

För en vecka sedan började jag officiellt att lyssna på min julspellista. Jag kan visserligen lyssna på en jullåt då och då under året och har gjort det sedan jag var yngre, men det är på hösten jag på allvar drar igång julmusiksäsongen för att bygga upp julstämningen lagom till första advent. Det är underligt hur en liten låt kan få en att bli helt varm inombords och känna pirr ända ut i tårna. Under hela min uppväxt hade vi ett egengjort blandband med julmusik som vi jämt lyssnade på, kallat "Julbandet". Det var i stort sett det enda vi lyssnade på under julen varje år. Där fanns allt från Boppers version av White Christmas till Fem myrors F-Julgran, med lite körmusik däremellan. Vi lyssnade på det så ofta att om jag hör slutet på någon av låtarna som fanns på bandet separat i ett annat sammanhang, så hör jag introt till nästa låt som fanns på bandet i huvudet. I tonåren var det Absolute Christmas-skivan som hägrade, den första som kom 1994. Visserligen har de värsta av slagdängorna på skivan blivit söndertjatade sedan dess i varenda butik runt juletid, men det fanns en hel del bra också som fortfarande håller.

Vore jag tvungen att välja bara en favorit av alla fantastiska jullåtar som finns därute, skulle det nog förbli O Helga Natt. Jag tycker den svenska texten är vackrast och jag tycker Tommy Körberg gör den bäst. Här borde man kanske säga Jussi Björling som svensk, men jag tycker inte O Helga Natt passar att sjungas sådär pompöst operaaktigt. Jag känner inte den julstämningen som jag får till Tommys version när jag lyssnar på Jussis. Andra favoriter när det gäller jullåtar är Stilla Natt, Once In Royal David's City, Good King Wenceslas, I Saw Three Ships, Det Är En Ros Utsprungen, Julen Är Här, Fairytale Of New York, Happy X-mas (War Is Over) och många fler. Vilka är era favoriter?

Jag lämnar er till sist med en av ovanstående jullåtar. Blackmore's Night är en fantastisk renässansinspirerad folkmusik/folkrock duo som består av Ritchie Blackmore or Candice Night och de gav ut en fin julskiva för sex år sedan med både kända och mindre kända carols. Jag rekommenderar både skivan Winter Carols och hela deras diskografi!

3 kommentarer:

  1. Ja visst är det härligt med julmusik! Jag älskar det, och börjar lyssna på det redan tidigt på året. Det finns nästan inget som skapar så mycket julmusik som det :)

    SvaraRadera
  2. Jag brukar inte börja lyssna på julmusik förrän början av december. Jag gillar klassiska låtar som stilla natt, gläns över sjö strand osv. Men jag tycker även om mer jul, last christmas

    SvaraRadera
  3. @Johanna - Jag håller verkligen med. Jag har lyssnat på julmusik året om ända sedan jag var liten, men drar alltid igång det på allvar så här på höstkanten.

    @Victoria - Stilla Natt och Gläns Över Sjö Och Strand är också några av mina favoriter. Last Christmas är mysig, fast den börjar bli lite överspelad.

    SvaraRadera