fredag 5 december 2014

Bjällerklang Som Ackompangemang


Jag älskar julmusik. När jag var yngre kunde jag börja klinka O helga natt på pianot mitt i sommaren. Min barndoms julmusik bestod mest av körversioner av traditionella julsånger, då särskilt Adolf Fredriks Bachkör och KFUM:s kammarkör, och därför blev jag så lycklig när jag hittade just två av dessa skivor i en second hand-butik för fem kronor styck. Visserligen finns den ena av dem på CD, men det är något speciellt med LP-skivor. Inte minst för nostalgins skull.

Av den mer etablerade och populära nutida julmusiken, älskar jag låtar som "Do They Know It's Christmas" och "Fairytale of New York", men dessa har ni ju hört, så istället tänkte jag tipsa om och slå ett slag för andra julsånger jag tycker om i versioner ni kanske inte hört. "I Saw Three Ships" hörde jag varje jul som barn, fast på svenska, här i en underbar version av Blackmore's Night. "The Holly & The Ivy" brukar ofta finnas med på engelska julskivor med gosskörer, men jag älskar den lite mer vemodiga och keltiska melodin som Loreena McKennitt har fått till. Celtic Woman gör en jättefin och stämningsfull version av "The Little Drummer Boy", en låt jag först stiftade bekantskap med genom Absolut Christmas-skivorna. Sist men inte minst har vi Michael B Tretow och Martin Ljungs fantastiskt skruvade version av "Gläns över sjö och strand/Betlehems stjärna", en låt som jag numera lyssnar på varje jul (inte minst hos mina föräldrar när brorsan drar den på pianot).


Väl bekomme! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar