lördag 31 oktober 2015

Halloweentankar


Jag minns när Halloween började bli en grej i Sverige runt slutet på 90-talet. Jag var i tonåren och älskade allt som hade med amerikansk popkultur att göra, så givetvis tyckte jag det var roligt att få kunna ta några tafatta och stapplande steg i denna för oss helt nya och främmande tradition. Men eftersom jag också var så insnöad på amerikansk popkultur visste jag ju när Halloween egentligen skulle firas, nämligen den 31:a oktober. Varje år oavsett veckodag. Jag minns hur pinsamt jag tyckte att det var hur affärer och vanliga människor blandade ihop det med allhelgona, vilket fortfarande faktiskt sker trots att det är så mycket enklare i dagens uppkopplade samhälle att ta reda på hur det egentligen ligger till. Jag har väl alltid varit lite utav en "ska det göras, ska det göras ordentligt" typ av människa, så detta är sådant som kan gräma mig än idag.

Nu när jag har blivit äldre och min förkärlek för amerikansk populärkultur har svalnat en del, medans mitt intresse för svenska traditioner blivit desto större, skulle man ju kunna tro att jag borde vara mer emot denna importerade högtid, men icke. Jag tycker fortfarande att det är ett välkommet mysigt avbrott i höstmörkret, och vem tycker inte om att pynta lite så här i väntans tider?

För er som inte tycker om skräckfilmer, men ändå vill komma i Halloweenstämning finns här några tips på filmer att se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar