onsdag 12 september 2018

Julbonader

Julbonad på väggen i mitt barndoms kök, julen 1993.
Jag sätter upp julbonad, julen 1990.
Julbonader var under 1800-talet och 1900-talet ett av de allra vanligaste julpynten och även något som jag är uppväxt med, som ni kan se på bilderna här. Dock kan jag inte minnas när vi slutade att hänga upp dem om jularna. Inte fanns det någon direkt anledning heller, det blev nog bara inte av något år och sedan fortsatte det så. Undrar om inte liknande processer skedde i andra familjer, eller om man helt enkelt inte tyckte det passade längre. Vad vet jag?

Jag tycker inte att man ser så många julbonader i folks hem numera, tyvärr. Härligt om det dock finns några som håller traditionen levande fortfarande! Har till min stora glädje sett att det faktiskt fortfarande finns julbonader att få tag på, både på nätet och i butiker. De flesta med riktigt nostalgiska tryck. Är väldigt sugen på att skaffa mig några julbonader, alternativt leta upp och damma av våra gamla. Tänk vad vita och tomma köksväggarna hade varit här på bilderna annars. Har ni några julbonader på julen fortfarande?

2 kommentarer:

  1. Jag ÄLSKAR julbonader och försöker ALLTID sätta upp ett antal varje jul! Förra året köpte jag faktiskt några jättefina på www.bloomsburybarn.se (där de har jättefina pynt för hela året) eftersom jag ville utöka mitt förråd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad roligt med fler som älskar julbonader! Kul att du fortfarande sätter upp dem varje jul. Måste börja göra det igen!

      Radera