torsdag 30 september 2021

Mias Julfrågor No. 2

Här besvarar jag andra delen av Mias Julfrågor, från Mias Jul-extas på Instagram. Här är första delen.

✦ För eller emot ugly christmas sweaters / matchande julpyjamasar?
Jag är nog varken för eller emot dem som sådana, men skulle dock aldrig själv sätta på mig en så kallad "ugly Christmas sweater", eftersom de oftast är alldeles för kitchiga för min smak. Men om du tycker om dem, så kör på! Dock låter julpyjamas ganska mysigt faktiskt, men inte om de måste matcha alla i familjen.

✦ Fejk eller äkta gran?
För själva julkänslans skull måste jag ha äkta gran. Jag kan absolut förstå fördelarna med plastgran, jag äger till och med en sådan själv, men det blir inte alls samma sak som en ståtlig äkta kungsgran. Jag har en plastgran i min lägenhet av två anledningar; dels så att jag kan ha den pyntad ända från första advent och så länge jag vill ha den kvar, och dels för att jag alltid åker till föräldrarna över jul och nyår och således inte skulle kunna vattna en äkta gran ordentligt. Men eftersom föräldrarna alltid har äkta gran, så får jag ju faktiskt både äta kakan och ha den kvar; jag får ha en gran pyntad hemma hos mig under hela december (vilket skulle vara omöjligt med äkta gran) och jag får uppleva en äkta gran under själva jul- och nyårshelgerna.

✦ När har ni belysningen i granen tänd?
Dygnet runt och har alltid haft det så. Vad jag har förstått så går en ljusslinga fortare sönder ju mer man tänder och släcker den, så det är en av anledningarna. Vi har även alla elljusstakar och stjärnor tända dygnet runt. De drar så lite el ändå, jämfört med vanliga lampor. Dessutom får man ju njuta av dem så mycket mer. Det är så mysigt att vakna upp mitt i natten och tassa genom huset i skenet av alla ljusstakar.

✦ Vad är ditt favorit-julpynt?
Det måste nog vara mina Musses Julafton-figuriner från Fyrklövern. Trodde aldrig jag skulle få äga något så vackert och fint. Det är en ren fröjd att få sätta fram dem varje jul.

✦ Vad har du i toppen av granen?
Har alltid haft stjärna i toppen. Vi hade en glänsade silvrig i papp när jag växte upp, sedan bytte vi till en glittrig, för att sedan ha haft stjärnan med lyse i de senaste tjugo åren. Min lilla gran har dock en glittrig.

✦ När börjar du julpynta?
Dagarna innan första advent börjar jag julpynta hemma hos mig i lägenheten. Ibland en hel vecka innan om jag är otålig, ibland till adventshelgen om jag varit för upptagen. Men jag drar alltid fram allt på en gång; adventsljusstakar, juldukar, julgran och tomtar. Vill få ut så mycket som möjligt av julen som det bara går genom hela december, när man har som mest julkänsla. Sedan när jag drar till föräldrarna några dagar innan julafton blir det att julpynta där också, eftersom de traditionellt alltid väntar med det juliga pyntet tills dess.

✦ Måste din jul vara röd?
Ja! Det kan givetvis vara inslag av andra juliga färger också, såsom guld, vitt, grönt och så vidare, men det röda måste finnas där för att det riktigt ska kännas juligt för mig. Skulle aldrig kunna ha bara helvitt julpynt exempelvis. Och det enda området som jag kan acceptera ojuliga färger på såsom rosa, turkos, orange eller liknande är i form av enstaka julgranspynt i granen. Men där går gränsen för mig.

✦ Färgglad eller ofärgad julbelysning?
Alltid klassisk ofärgad belysning. Tycker den färgglada är för kitchig och ger mer partykänsla än julkänsla.

✦ När tar du ner julpyntet?
Aldrig före Tjugondag Knut, det vill säga trettonde januari. Mina föräldrar brukar köra konsekvent runt det datumet, men jag själv brukar ha kvar mitt julpynt ännu längre för att suga på den sista julkaramellen så länge som jag fortfarande har julkänslan kvar. Men det brukar bli bortplockat mot slutet av januari eller så.

✦ Har du något speciellt tema när du julpyntar?
Jag pyntar alltid med exakt samma julpynt som alla tidigare år, det vill säga mycket klassiskt och traditionellt och mycket rött. Jag är inte en sådan som byter julpynt om vartannat år för att följa trender. För mig är ju en sådan stor del av julkänslan just igenkännandet från alla tidigare jular.

✦ Skulle du helst ha glitter till hår eller julgranslampor till naglar?
Glitter i håret alla gånger. Tycker inte om att ha något på naglarna, så det låter obekvämt.

Det var en rolig uppföljning på frågorna. Fler delar kommer i framtida inlägg. Besvara gärna du också! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar