torsdag 20 december 2012

Juleklappar Lackas In, Dörren Stängs För Näsan Din

Vid inslagningen för en liten stund sedan.

Har äntligen anlänt till mitt föräldrahem där jag ska spendera jul och nyår och är redan igång med att slå in paket. Sedan jag var i tonåren och på allvar började slå in julklappar själv så har jag enbart använt lack vid inslagningen, och ingen tejp överhuvudtaget. Det blir så genuint på något sätt med riktig gammaldags mörkröd lack. Sedan doftar det ju jul i hela huset när man lackar. Underbart!

Vi har också en tradition i min familj att skriva verser på varenda julklapp och de brukar vi skriva på vanligt vitt papper, som också lackas på paketet. På julafton så har vi en uppläsare/utdelare varje år, som är den som sitter vid pakethögen och läser varje vers och sedan ger julklappen till personen som den är ämnad för. Nästa paket läses inte upp förrän föregående har öppnats ordentligt och alla har fått se vad de innehöll. Julklappsutdelningen brukar därför ta tid, men jag tycker om det. Det betyder ju bara att julaftonen varar lite längre.

Hur brukar ni göra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar