lördag 1 december 2012

December, Snö & Julbak

Tänk vilken lycka att vakna upp på morgonen den första december och se flingor virvla omkring därute. Som jag har längtat! Den här delen av Västerbotten har inte riktigt fått snö än, mer än ett lövtunt lager av puder som blåste bort så fort det hade lagt sig. Så denna dag var det som om vädergudarna visste att julmånaden var kommen! Kan ju inte bli bättre.

Jag vill be om ursäkt för det uteblivna bloggandet den senaste veckan men jag har helt enkelt haft fullt upp med min universitetsstudier där jag pluggar till högstadielärare i engelska, historia och religion, med tenta i måndags och VFU:n (verksamhetsförlagd utbildning) som började i onsdags. Men nu är jag tillbaka på banan igen. I mitt förra blogginlägg nämnde jag något om lussebullsbak, och visst blev det av. Jag håller på att tina en lussebulle nu som ska avnjutas till första avsnittet av julkalendern. De blev jättestora och fina.



Tänk, det är nu det börjar! Första luckan i chokladkalendern är öppnad och datumljuset har invigits. Det är ju den här månaden jag längtar till hela året om och nu är den äntligen här! Kan knappt förstå det. Jag känner mig som ett barn på nytt. Välkommen underbara December!

3 kommentarer:

  1. hej anna,

    vilken jul-mysig blogg du har! jag ar precis pa vag till en skandinavisk julfest. tjejen jag kanner ar fran finland men hon kanner till svenska jul traditioner och har akt till Ikea och skaffat in massa svenk julmat och dryck. ser verkligen fram emot svenk glogg! mulled wine kommer inte ens i narheten... kan du rekommendera nagra svenska julsanger som jag kanske kan hitta pa spotify? ha det bra och god (glad?) forsta advent!

    kram Ellinor

    SvaraRadera
  2. Hej Elli, tack så mycket för den fina kommentaren om bloggen! :D Hoppas att allt är bra med dig där borta. Kul med skandinavisk julfest!! Svensk julmat är bland det bästa som finns tycker jag. Hoppas det blir roligt.

    Svenska julsånger? "O helga natt" med Tommy Körberg (inte svensk förstås, men svenska texten är så fin) är en favorit. "Julen är här" med Tommy Körberg och Sissel Kyrkjebø är fin. Sissels version av "Bereden väg för herran" är också jättefin. "Marias vaggsång" med Cyndee Peters tycker jag om. "Jul i Gamla Stan" med Jan Malmsjö är en annan. Gamla klassiker som "Jul, strålande jul", "När det lider mot jul/Det strålar en stjärna", "Nu tändas tusen juleljus" och "Gläns över sjö och strand/Betlehems stjärna" är ju bra oavsett vem som sjunger dem. :) Är det något specifikt du är ute efter?

    SvaraRadera
  3. Vad mysigt med snö, här har vi fortfarande barmark. Pluggar också för fullt men idag har jag tagit ledit från studierna.

    SvaraRadera