fredag 6 september 2019

Årets Första Jullista


Det brukar ju alltid dyka upp några jullistor på de olika julbloggarna så här års, och givetvis så ock detta år. Denna trevliga lista kommer från Sofies Julblogg. Jag har valt att förtydliga mina svar.

Adventsstjärna eller adventsljusstake?
Föredrar alltid ljusstakar, men tycker givetvis att stjärnor kan vara vackra också. Men ska det vara stjärnor föredrar jag de i metall, är inte överförtjust i de stora pappstjärnorna.

Köpa julklappar i affärer eller via nätet?
Nätet alla gånger för bekvämligheten, att man kan handla när på dygnet man vill och att man slipper stressen och trängseln samt att behöva bli utsatt för Feliz Navidad sjuttioelva gånger.

Tomtar eller änglar?
Änglar kan vara jättefina, men tomtar ger mig mycket mer julkänsla. Dock tar jag givetvis en fin, gammaldags ängel framför en modern, trendig tomte alla gånger, så det beror ju på hur de ser ut.

1:a advent eller Luciadagen?
Omöjligt att välja. Första advent är ju startskottet på hela julen och är så mysig enbart på grund av det, men man har ju samtidigt så mycket nostalgi och starka minnen förknippade med Lucia.

Mjuk eller hård pepparkaka?
Älskar båda, men för julkänslans skull måste det bli hårda och helst på egen deg. Mjuk pepparkaka känns lite mer som en året runt-kaka.

Amaryllis eller julstjärna?
Båda är fantastiskt vackra, men det måste bli julstjärnor för nostalgins skull och den otroligt vackra mörka julröda färgen.

Mycket eller lite julpynt?
Väljer mycket här eftersom jag inte är något fan av stilren minimalism direkt, men samtidigt gillar jag inte för mycket överdåd heller, särskilt inte av kitschigt slag. Smakfullt lagom överdåd kanske? Haha!

Skumtomte eller chokladask?
Båda är försvinnande goda, men om jag är tvungen att välja blir det alltid choklad alla dagar i veckan. Dock saknar jag flera gamla favoritpraliner i Aladdin- och Paradisaskarna som försvunnigt genom åren.

Uppesittarkväll eller julaftonsfrukost?
Här skulle jag kunna välja båda, för jag tycker båda är så otroligt mysiga. Eftersom vi inte alltid får till en uppestirrarkväll i klassisk mening (trots mina förhoppningar varje år att det ska finnas tid till det) på grund av att vi oftast fortfarande har så mycket kvar att fixa på kvällen den 23:e, medan vi alltid har fått till en traditionell julaftonsfrukost så får det bli mitt val.

Besök gärna Sofies blogg och fyll i listan du med!

2 kommentarer:

  1. Jag valde änglar men skulle inte vilja ha hela huset fullt av det, tycker "smakfullt lagom överdåd" var en bra beskrivning. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle inte vilja ha hela huset fullt med tomtar heller, hehe! Tack för det. :D

      Radera