tisdag 10 september 2019

Tre Julhelgsmåltider

Julaftonsfrukost 1989
För de allra flesta av oss är nog julbordet, eller möjligtvis julgröten, den viktigaste julmåltiden. Den som man absolut måste få avnjuta varje år, och som man har mycket minnen av eller nostalgiska associationer till. Och visst är julbordet julens absoluta mathöjdpunkt för mig också, men det finns tre andra måltider i julhelgerna som jag ser minst lika mycket fram emot varje år och inte skulle vilja vara utan.

Den första är julaftonsfrukosten. Sedan jag var liten har den i princip sett likadan ut varenda år och det är alltid lika mysigt varje gång. Att först få avnjuta det fantastiskt goda hembakta brödet vi kallar Herrängs-limpa, som enbart bakas till jul, är en höjdpunkt bara det. Längtar varje år. Jag brukar ha böcklingpastej på mitt, men det är minst lika gott med julskinka. Till det brukar man få mumsa i sig en bit hembakt saffransbröd (oftast ett prästens hår, eller en fläta som vi skär i skivor) och därefter äntligen få provsmaka alla de hembakta julkakssorterna vi bakar varje jul. Kakorna var alltid höjdpunkten när jag var barn, eftersom det var så speciellt att få äta kakor till frukost. Ni ser ju hur glad och förväntansfull jag såg ut.

Den andra speciella måltid kring julhelgerna som blivit tradition, och som jag längtar till varje år, är dan före dopparedan-hamburgare. Detta kan låta supermärkligt och udda, men vi har haft som tradition sedan mitten av 90-talet att som kvällsmat den 23:e december köpa hämtmat i form av hamburgare och pommes frites. Det började nog som en nödlösning ett år, att vi var så trötta mitt i allt julstök och ingen orkade stå och laga mat, att det kunde vara skönt och bekvämt att åka iväg en liten stund. Att det blev hamburgare berodde nog på att det dels var billigt, dels något vi alla tyckte om (och på den tiden något vi åt så sällan att det kändes speciellt), dels att de flesta restauranger har stängt den 23:e december och dels att det här var 90-talet då det inte fanns så många snabbmatsalternativ i alla fall och sedan har det blivit tradition. På den tiden åkte vi till McDonald's och åt där, men sedan i början av 00-talet har det blivit gatuköket rakt över gatan där vi sedan tar hem maten och äter. Det har blivit ett supermysigt avbrott i julstökandet för mig genom åren.


Den tredje och sista måltiden jag alltid ser fram emot är nyårsräkmackan. Också en tradition sedan 90-talet eller så, dock sporadiskt återkommande först för att bli stående inslag varje år sedan mitten av 00-talet. Det är min mamma som gör dessa supergoda och fina skapelser till nyårsaftonlunchen där man får önska vad man vill ha på sin. Jag brukar vilja ha salladsblad, gravlax, räkor, majonäs och dill, medan föräldrarna därtill också brukar ha rom och ibland ägg på sina. Räkmackor kanske är lite retro, men jag tycker det är supergott och känns både festligt och lite smålyxigt, särskilt eftersom de är hemgjorda.

Har ni någon speciell eller annorlunda måltidstradition i juletid?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar