lördag 9 november 2019

En Udda Jullista

På bloggen Bittes Jul finns det en riktigt kul och annorlunda jullista, om egentligen mitt värsta julmardrömsscenario, som jag tänkte att jag skulle försöka fylla i utan att hamna i fosterställning.

Hur skulle din jul se ut om du inte fick fira som vanligt?
Då jag aldrig skulle kunna tänka mig att fira jul i ett varmt klimat, så skulle det få bli någonstans där det i alla fall finns förutsättning för snö. Antingen skulle jag be att få fira jul hemma hos någon närstående släkting, eller så skulle jag bege mig till New York och återskapa Ensam Hemma 2; Plaza Hotel, fällor och allt. Men för att vara allvarlig så är hela tanken väldigt deprimerande, eftersom jag alltid har firat som vanligt.

Hela familjen blir veganer, hur gör du med julbordet?
Hjälp, så tråkigt. Men då får resten av familjen sitta där med sin tofuskinka, och jag gör egen riktig julmat till mig själv, för det blir ju ingen jul utan julskinkan, köttbullarna, prinskorvarna, kalvsyltan och gravlaxen. Men om jag själv även måste inkluderas i detta mardrömscenario, så skulle det nog bli extra mycket av vår Jönssons frestelse (Jansson utan ansjovisen), och sedan ja, jag vet inte. Någon god matpaj kanske (om det finns veganost för ändamålet)? Vi lagar inte så mycket vegetariskt, så jag har inte så många idéer att ta till.

Julgranarna är slut och du får inte ha plastgran, vad gör du?
Åh nej, värsta mardrömmen faktiskt. En jul utan gran går ju bara inte att tänka sig. Vi får väl göra som Pappa Rudolf och knycka en! Eller hitta en jäkligt stor porslinsfigurin till gran som man kan sätta ljus i.

Elavbrott hela dagen, ingen Julmat kan lagas och ingen Kalle Anka kan visas. Vad gör du?
Jag skulle vara mer upprörd över att elavbrottet skulle innebära utebliven julbelysning, inklusive för julgranen, än utebliven julmat och Kalle Anka (även om båda är superviktiga också förstås). Dock skulle vi ändå kunna skapa massvis med mysig upplyst julstämning eftersom vi ändå tänder så mycket levande ljus på julen, så då skulle vi få ha levande ljus i granen också. Angående julmaten, så skulle jag försöka tillaga en del i vår öppna spis och ta fram Trangiaköket för resten. En del julmat kan ju lyckligtvis ätas kall direkt som den är, såsom kalvsyltan, gravlaxen, sillen, julkorven, julbrödet och julknäcket, samt givetvis julskinkan (eftersom den alltid tillagas ett par dagar innan jul). Kalle Anka skulle vara tråkigt att missa, men eftersom vi har en hel uppsjö av sällskapsspel så skulle det inte bli brist på mysigt umgänge.

Julklapparna är försvunna, vad gör du?
Får panik och tokletar i varenda vrå som en galning till jag får ge upp och inse faktum och tröstäta mig igenom allt julgodis. Nä, men det skulle bli ett tråkigt avslut på julaftonen eftersom julklappsöppningen alltid är så mysig. Vi skulle väl återigen istället spela något sällskapsspel tillsammans och njuta av julfika.

Du har influensa på julafton, vad gör du?
En riktigt tråkig tanke, som lyckligtvis inte hänt ännu (peppar, peppar). Jag skulle nog inta soffläge och försöka vara med på något sätt ändå, i alla fall på något litet hörn, för att sedan fira en andra julafton när man blev frisk igen. Om det tvärtom var familjen som var sjuk och endast jag som var frisk, så skulle jag nog julmysa så mycket det gick på egen hand med julfilmer, julgodis, lite enkel julmat, mycket tända ljus hela dagen och sedan brassa på fullt ut med en andra julafton när alla var friska igen.

Jag överlevde! Dock tvekar jag om jag faktiskt skulle överleva om allt detta hände en och samma jul, haha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar