onsdag 6 november 2019

Lite Julpynt

I måndags på vägen hem stannade jag till vid ett av handelsområdena i stan för att spana in julpyntsutbudet på en av de större second hand-butikerna, samt på ICA Maxi. Då nytt julpynt har blivit så fruktansvärt dyrt numera, hoppades jag kunna hitta lite fint, men billigt julpynt att köpa på second hand och bara gratistitta lite på Maxi. Blev alldeles full av julkänsla av all julpynt. Och visst kom jag hem med lite! Jag hittade en fin dörrkrans i klassisk halmstil för en tjuga, en viktoriansk-inspirerad tomtefigurin för nästan lika lite och tre julgranspynt för en krona styck. Klockan har jag tänkt sätta nya röda band i, istället för det tillplattade presentsnöret som följde med. Ljusen, som jag ska ha i adventsljusstaken, köpte jag på ICA Maxi.

Det fanns en hel del julpynt i second hand-butiken, och då har säkert en del redan blivit sålt. Det är ju inte bara billigt och miljövänligt med second hand, utan ofta kan man hitta riktigt fina, äldre saker med hög kvalité. Modernt julpynt är ofta billigt producerat, och har kvalité därefter, men säljs för kanske tre gånger mer än vad det borde vara värt, och minst dubbelt så mycket än vad det kostade för bara ett årtionde sedan.

Därefter bar det av till ICA Maxi för att julspana lite. Jag tog lite bilder på det jag tyckte var fint eller anmärkningsvärt. 250 och 300 kronor för en dörrkrans tycker jag är helt vansinnigt. För den prislappen borde det i alla fall ingå ljusslinga eller något mer spektakulärt. Särskilt med tanke på att man lätt skulle kunna tillverka den där kransen som bara består av julgranskulor helt själv genom att köpa ett gäng billiga kulor på second hand (min butik hade stora korgar fyllda med enkronorskulor) och fästa på en frigolitring.

Utbudet av ljusstakar var väl inte jättemycket att hurra för, fortfarande för mycket trendigt och modernt jämfört med antalet klassiskt traditionella, men några fina fanns det i alla fall. Tycker jättemycket om den där med korslagt rutmönster, och så klart den klassiska i mässing näst längst upp till höger.

Jag är inte så mycket för de jättestora pappstjärnorna, men måste erkänna att den mörkröda i mitten högst upp är riktigt läcker. Det gjorde mig dock glad att se att mina favoritstjärnor i mässing fortfarande säljs. De ger sådant underbart stämningsfullt glittrande sken i från sig, om klar glödlampa används.

Marschallhållarna är ju bara för gulliga! Tycker även att nötknäpparna och de stora granarna är superfina, men alldeles på tok för dyra för min plånbok. Det fanns en hel del riktigt fina, välgjorda saker, men allt som inte var kitchigt krims krams behöver man ta ut ett banklån för att ha råd med. Och dyrare blir det med åren.

Tur då att det finns second hand!

2 kommentarer:

  1. Håller med om att det är tur att det finns second hand billigt och så kan man hitta massor med fint julpynt som man hade när man växte upp.
    Fanns några saker som var fint i julpyntsväg på Ica Maxi. Älskar ju granar så dem små var väldigt fina :) annars är mina favoriter tomtarna från second hand butiken :)

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga fynd :) Men visst är det mysigt att gå omkring och julspana och mysa bland allt pynt i butikerna och ögonshoppa, det kostar ju inget ;)

    SvaraRadera