söndag 20 december 2020

Julstökandets Dagar

Efter mycket om och men kom jag äntligen fram till föräldrarna i fredags kväll, efter 26 timmars resa, med uppehåll i Stockholm över dagen. Trots att det var krävande och jag var väldigt trött, så var jag ändå så tacksam för att det gick att resa i dessa tider. Dock vill jag nog ge en känga till Vy tågbolag som tillät att en annan passagerare hade kunnat boka plats precis bredvid mig. Det trodde jag inte skulle kunna förekomma i dessa pandemitider. Som tur var fanns det två lediga platser precis bakom som inte var köpta, så att jag kunde sitta ensam där istället. Men oerhört oansvarigt att ens situationen kunde uppstå kan jag tycka.

Igår åkte vi till Norrköping för att köpa julgran. Jag brukar ofta behöva vrida och vända på hälften av alla granar innan jag hittar den som uppfyller alla krav och önskemål jag har, men turen var tydligen med mig i år, och jag hittade granen på andra försöket. Det viktigaste för mig, förutom att det ska vara en kungsgran, är att granen ska vara så vid och så symmetrisk som det går. En hög gran är också väldigt önskvärt, men hellre vid och jämn. Vi behövde även köpa en ny ljusslinga till grangirlangen i valvet. Vi brukar behöva byta var sjätte år, så jag var nästan inställd på det förra julen att den sjöng på sista refrängen. På kvällen slog vi in och lackade de sista julklapparna. Så mysigt att återigen få känna lackdoften i huset. Då vet man att det verkligen är jul! Julstökandet fortsätter givetvis idag. Närmast på schemat står mer julpyntande, och sedan bakning.

Önskar er alla en fin fjärde advent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar