måndag 18 oktober 2021

I Norrskenets Tid

Så här på hösten (och fram till våren) är det ju norrskenssäsong för oss på de nordligare breddgraderna, och det är ju verkligen ett härligt tecken på att vi bara går mot mörkare och kallare tider ju mer dagarna går. Tyvärr så ligger det lilla samhället på den västerbottniska kusten där jag bor ofta under ett tjockt täcke av moln så fort det vankas norrsken, när resten av länet har klarhimmel, så det är inte så ofta som jag kan beskåda det. Och även när väderleken har varit optimal, är det inte alltid jag har haft koll på att det faktiskt är i gång, så det har blivit många uteblivna norrsken för min del. Men i natt så blev det av! Första parkett på balkongen min. Det tog ett tag för ögat att urskilja norrskenet på natthimlen med alla gatulyktor som lyste så starkt, men efter en stund märkte jag att det rörde sig där uppe på himlen, och då var det bara att ta fram kameran. Riktigt så starkt och lysande som jag lyckades fånga på bild såg jag det inte med blotta ögat. Jag fick kompensera ganska mycket med exponeringen i kameran för att det skulle fastna på bild, och dessutom hade jag behövt vara ute på landsbygden för att kunna se det så starkt och fint, men något såg jag i alla fall!

Andra delar av länet har redan fått första snön och jag har varit lite smått sugen att själv få uppleva det. Det om något är ju ett jultecken, men jag får fortsätta vara tålmodig. Minusgrader börjar vi ju få nu om nätterna, och snart kommer kanske första riktiga nattfrosten. Tycker så himla mycket om frost! Det är liksom det bästa av två världar, man får det där vackra gnistrande vintervita utan att behöva pulsa eller skotta.

Nu är det bara sex veckor kvar till advent, hörni. Och för oss som kanske börjar pynta lite tidigare än så, är det ju bara dryga fem veckor kvar! Inte klokt vad tiden rusar på nu. Hoppas ni får en bra vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar