torsdag 14 oktober 2021

Mias Julfrågor No. 3

Här besvarar jag tredje delen av Mias Julfrågor, från Mias Jul-extas på Instagram. Här finner ni del ett respektive del två. Gå gärna in och följ Mia, och besvara hennes frågor du också!

✦ Vad önskar du dig i julklapp?
Vet inte riktigt än, men det brukar oftast bli sådant jag tycker om som jag annars inte har pengar till, såsom musik, filmer, spel eller böcker. Mjuka paket är inget för mig, och inte digitala heller. Fysisk media tack!

✦ Skickar du julkort?
Några brukar det bli, det hör ju liksom till. Tycker det är så roligt att skicka och så klart även att få julkort. Dock är ju både julkort och portot så dyrt att jag får hålla mig till en handfull mottagare varje jul.

✦ Ge eller få (julklapp)?
Både och skulle jag säga. Det är så kul och spännande att se folks miner när man vet att man hittat något de verkligen kommer tycka om och vill ha. Men samtidigt är det ju givetvis minst lika roligt att få något själv.

✦ Har du börjat julhandla än?
Nej! Det brukar bli framåt slutet av november eller så, när familjen har tänkt klart vad de önskar sig.

✦ Vill du få flera små julklappar eller en lite finare julklapp?
Flera små gärna. Önskar mig ofta billigare saker på grund av detta. Tycker det är så roligt att få öppna julklappar. Det känns som om julaftonen varar längre om julklappsöppningen tar längre tid.

✦ Ägna en dag åt att se på julfilmer eller tillbringa en dag med julshopping i gallerian?
Herregud, en heldag i en shoppinggalleria mitt i julrushen låter som en mardröm för mig, haha. Det är därför jag handlar nästan alla mina julklappar på nätet numera. Julfilmer alla gånger!

✦ Hur får du dina klappar: i strumpan, under granen eller levererade av Tomten?
När jag var liten var det alla tre: först något litet i julstrumpan som öppnades direkt på julaftons morgon, sedan kom tomten med ytterligare ett paket åt envar på eftermiddagen, och slutligen öppnade vi resten av alla julklapparna under granen senare på julaftonen. Numera har vi varken julstrumpa eller tomte, och julklapparna ligger inte längre under granen utan i en stor korg, eftersom julgranen står i burspråket i matrummet, och julklappsöppningen sker i vardagsrummet. Så kan det gå!

✦ Slår du in klapparna i julstrumpan om ni har sådan?
När vi hade julstrumpa så tror jag oftast de var inslagna. Om man inte fick en chokladtomte eller så.

✦ Finns det något du alltid önskade dig som barn, men aldrig fick?
Det fanns det säkert, men jag kan faktiskt inte minnas vad det skulle kunna ha varit. Jag har bättre minnen av de gångerna jag önskade mig något alldeles särskilt som jag faktiskt sedan fick, och den lyckan man kände då. Exempelvis Micro Machines Super City Toolbox, som såg ut som en verktygslåda men som kunde väcklas ut till en stad med en Golden Gate-liknande bro. Eller Sindy Dream Room, ett hus till dockan Sindy som var hälften rosa och hälften blått och kunde stängas ihop och bäras som en väska.

✦ Vill du helst bli överraskad eller veta vad du ska få?
Överraskad, men att det ändå helst är något jag vet jag kommer tycka om eller behöva.

✦ Julklappsöppning före eller efter julmaten?
Efter, så att vi kan ta god tid på oss och bara njuta av stunden så länge den varar.

✦ Är du noga med att julklapparna ska vara omsorgsfullt inslagna i fint papper, eller slänger du bara ihop något för det är tanken som räknas?
Jag tycker det är jätteroligt att slå in julklappar, så brukar alltid omsorgsfullt välja julklappspapper och lacka alla klappar som jag ger bort. Ingen tejp här inte. Vi brukar även skriva julklappsverser/rim på våra paket i familjen, så att komma på dem tar ju också sin lilla tid. Dock har jag inte alls samma krav att andra ska lägga ner lika mycket tid eller möda på sina inslagningar, det är bara något jag tycker är roligt för egen del.

✦ Vad är den bästa julklapp du fått?
Samma svar som på frågan om mitt favoritjulpynt i del två: mina Musses Julafton-figuriner från Fyrklövern.

✦ Hamnar du på snäll- eller stygglistan?
Jag hoppas jag hamnar på snälllistan, hehe!

Det var återigen en rolig uppföljning på julfrågorna, och än är vi inte färdiga med delarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar