onsdag 27 oktober 2021

Mias Julfrågor No. 4

Här besvarar jag fjärde delen av Mias Julfrågor, från Mias Jul-extas på Instagram. Jag har tidigare besvarat både del ett, del två och del tre. Kopiera frågorna och haka på du med om du har lust!

✦ Vad betyder julen för dig?
Allt! Det är som Mia själv svarade på frågan: ljus, värme, kärlek och barndom. Julen är som en enda vacker, tindrande, magisk och mysig famn som omfamnar en vid årets mörkaste tid. Något att se fram emot.

✦ Hur var dina barndoms jular?
Magiska och fyllda av glädje. Jag skrev om dem lite mer utförande i mitt förra inlägg, som kan läsas här.

✦ Hur mycket längtar du till julen just nu på en skala 1-10?
Absolut en stark 10:a, som alltid varje år. Men samtidigt vill jag inte att tiden fram tills dess ska gå för fort, utan vill kunna suga på julkaramellen så mycket som möjligt och njuta av varje mysig stund.

✦ Vad framkallar mest stämning inför julen?
Det egna julpyntet alla gånger. Julmusiken gör mycket till också, men ingen julstämning utan julpynt. Jag har upplevt en december utan vare sig adventspynt eller julpynt hemma ett år när jag bodde utomlands och det kändes helt enkelt inte som adventstid eller jul, trots julbelysning på gator och torg. Tomt och tråkigt.

✦ När börjar du planera inför julen?
Det brukar ske successivt under höstens gång, men det tar fart på riktigt i oktober ungefär.

✦ Hade du en bra jul förra året?
Ja, det blev en riktigt fin och mysig jul, pandemin till trots. Det blev nästan som vanligt ändå.

✦ Vad ser du mest fram emot i jul?
Förutom att träffa familjen igen, så ser jag som alltid fram emot att få pynta och njuta av allt det härliga.

✦ Om du måste välja en symbol för julen, vad skulle du ha valt och varför?
Ett tänt juleljus kanske. Det står för värme, tradition (och ändå tidlöshet) och hopp om ljus i mörkret.

✦ Hur länge trodde du på tomten?
Tror jag svarade på det tidigare under en annan fråga, men tills jag var runt sex år eller så kan jag tro.

✦ Var det traumatisk när du kom till insikt?
Tror inte det. Snarare nog en sådan där aha-upplevelse, där man kände sig klipsk för att ha kommit på.

✦ När är julen slut för dig?
När jag känner mig slutjulad för säsongen, men aldrig före Tjugondag Knut. Tycker det är sorgligt att den traditionen verkar falla bort hos en del där vissa plockar bort redan vid trettondagen eller nyår. Aldrig!

✦ Vad är du mest tacksam över?
Att jag alltid haft lyckan att få fira jul med mina nära och kära hemma hos mina föräldrar sedan jag var barn, och att julen alltid blivit lycklig och fin varje år. Har bara underbara minnen från alla mina jular i livet.

✦ Tycker du att det är skönt när julen är slut eller vill du att julen ska vara längre?
Nej jag tycker bara det är sorgligt och tråkigt när julen är slut. Det blir så mörkt, tomt och trist när det ska julas av. Jag har alltid ogillat tulpaner i januari, för att de alltid symboliserat slutet på julen för mig.

✦ Skulle du helst behöva sjunga Bjällerklang varje gång du går in i ett rum eller ha tomtedräkt varje dag på jobbet i en månad?
Haha, vilken rolig fråga! Eftersom jag ändå jämt går runt och sjunger i tid och otid på allt möjligt, skulle jag lätt kunna tänka mig att dra till med Bjällerklang för full hals varje gång jag gick in i ett rum.

Där tog de trevliga frågorna slut, men misströsta inte. Det kommer mera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar