söndag 13 oktober 2024

Höstskrud

Det är riktig höstprakt därute nu, sådär alldeles gyllene som man helst vill ha den. Tyvärr kommer det vara ganska kortlivat. Hösten går fort här på de mer nordligare breddgraderna, och samtidigt som nu träden äntligen glöder i höstens alla färger, är de redan nästan halvnakna på löv. Om ett par veckor kommer träden stå helt kala och tomma, och mörkret kommer kännas ännu mer påtagligt. Det är då man hoppas på första snön, för att liva upp det hela. Vi har haft frost nu några mornar, och det är så vackert. Frost är verkligen ett tecken på att vi närmar oss julen och den underbaraste tiden på hela året.

Det gäller att passa på att njuta nu de soliga dagar vi får, nu när solen inte längre gör att man svettas utan att man värms istället. Det blir bara mörkare och mörkare för var dag som går, och man märker stor skillnad efter bara ett par dagar när det börjar bli dags att behöva tända lampor. Men så här års tycker jag bara det är mysigt, eftersom jag ser det som ännu ett tecken på den stundande julen. Att få tända fönsterlampor och värmeljus, och kura ihop i soffan till en film eller en serie insvept i filtar är höjden av höstmys för mig.

Apropå film så har jag och brorsan haft ett litet filmår på distans. Vi ser samma film exakt samtidigt, men på varsin ort eftersom vi bor i olika delar av landet, och kommenterar samtidigt skriftligt i chat under filmens gång, som om vi skulle sitta brevid varandra. Ett väldigt roligt sett att umgås fast vi inte kan umgås, så att säga. Då vi båda är skräckfilmsfantaster har det blivit väldigt mycket skräck under hela året, men vi sparade medvetet de klassiska slasherserierna till hösten, eftersom det är ju hösten man mest förknippar med skräckfilmer. Vi har redan plöjt igenom alla Halloweenfilmerna och Fredag den 13:e-filmerna, och håller nu på med Terror på Elm Street-filmerna. Jag hade sett några filmer från varje serie förut, men det känns bra att nu ha sett alla, även om det varit skiftande kvalité på dem. För maximal känsla har jag redan plockat fram det lilla Halloweenpynt jag äger, för att riktigt komma i stämning. Pumpan kan tändas med värmeljus.

Någon mer som sett lite skräckfilm än?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar