lördag 19 oktober 2024

Helenes Jullista 2024

Vad vore väl en julbloggsäsong utan en jullista eller två? Den här kommer från Helenes Underbara Jul.

Mina julfärger i år?
Det blir samma som varje år. Jag är ju inte en sådan som följer trender, eller som byter lite då och då, eftersom för mig är ju det mysiga med julen att man får plocka fram exakt samma julsaker år efter år. Det som gör att det känns som min jul, och inte någon annans. Det blir mycket rött överallt, men också lite guldfärgat eller mässing, lite grönt och lite vitt eller silver, såväl i julgranen som i allt det övriga julpyntet.

Vilka fem saker klarar jag mig inte utan i jul?
Ljusstakar. Oavsett om vi pratar elektriska sådana eller de för levande ljus. Det måste vara mycket tända ljus på julen för mig. Elljusstakar i varje fönster, och vanliga ljusstakar på alla bord, skåp och ytor som finns.

Julgranen. Ingen jul utan en pyntad julgran. Ett rum kan vara helt tomt på julsaker, men ändå kännas juligt om där bara finns en julgran. I år kommer jag ha morfars gamla plastgran hos mig, en större gran än min lilla gamla plastgran (som gick sönder i flytten till nya lägenheten), så den ska bli spännande att få pynta.

Julmusik. Inget kan ju få igång julstämningen så mycket som ens kära favoriter till julsånger, oavsett om man sjunger dem själv eller lyssnar på inspelningar. Jag har smyglyssnat lite på några julsånger redan, och julkänslan kom med en gång, men jag väntar till november med att börja lyssna på allvar.

Julpynt. Är det inte pyntat med allt kärt gammalt julpynt man äger och har känns det inte som jul helt enkelt.

Julgott. Oavsett om det handlar om alla julkakor eller lussekattor som brukar bakas, julmaten som lagas, julgodiset som både görs och köps. Det skulle bli en tom jul utan allt det goda man är van att få njuta av.

Vad vill jag ha på mitt julbord?
Julskinkan är ett måste. Det finns knappt något godare än nygriljerad julskinka som nästan smälter i munnen. Jag vill också ha senapssill, gravlax, kalvsylta, julkorv, prinskorv, köttbullar och Jönssons frestelse (vår version av Jansson utan ansjovis). Julmusten går inte heller att vara utan. Åh vad jag längtar till julbordet nu!

Juliga löften i år?
Jag säger som Helene själv svarade, se på fler julfilmer! Det blev inte så många förra året för mig heller.

Vilka julmarknader vill jag besöka?
Tydligen ska det finnas en fin julmarknad på Olofsfors Bruk som jag är nyfiken på att besöka, så det blir framför allt den. Beroende på vilken tid på dygnet jag ger mig av när det är dags för att åka till föräldrarna för julfirandet, så får vi se om det kan bli ett besök på Gamla Stans julmarknad i Stockholm också. Men det fungerar bara som sagt om jag åker nattetid härifrån Norrland, så vi får se. Biljettpriserna får styra det.

Vad vill jag baka i år?
Jag får se om det kan bli något eget saffransbak här hos mig. Det vore ju mysigt, nu när jag äntligen har ett större kök med ordentlig arbetsbänk. Annars blir det ju som vanligt bak hos föräldrarna när jag kommer dit. Jag brukar framför allt baka våra traditionella syltkakor, och förhoppningsvis kan det bli knäck också.

Julfilmer jag vill se julen 2024?
De stående klassikerna för mig har blivit Ensam Hemma (ett och två), Miraklet i New York och Julfritt, så de måste det bli. Men vill också se Ett Päron Till Farsa, Polarexpressen, The Holiday, Tomten Är Far Till Alla Barnen, Karl-Bertil Jonssons Julafton och många fler. Även sådana som kanske inte klassas som rena julfilmer, men där delar utspelar sig under julen såsom Fanny & Alexander och Little Women (1994).

Det var det. Alltid roligt att ha fyllt i årets första jullista!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar