söndag 6 oktober 2024

Ännu En Jul i Sims 4

Jag kunde inte hålla mig. Det blev ett julhus i mitt Simsspel i år också. Mina tidigare alster hittar du här, här, och här. Det började lite blygsamt för elva år sedan med några enstaka julpynt här och där, till att verkligen ha ett överdåd av jul i varje vrå som i mina senaste byggen. Den här gången ville jag få till en mysig stuga med ganska rustik inredning inuti. Som vanligt är det mesta av julpyntet så kallat CC, alltså sådant som andra duktiga spelare själva har skapat för nedladdning, eftersom det inte finns så mycket i själva spelet.

En välkomnande entré med tända lyktor, grangirlanger. kälkar, skidor, renar och allehanda julpynt. Jag har alltid älskat stora inbjudande verandor och brukar ofta bygga sådana till mina hus i spelet.

Ett varmt och väldigt juligt vardagsrum möter den som stiger på, där det är jul från golv till tak. Åter igen tog jag inspiration från Ensam Hemma-filmerna, där de medvetet bara använde juliga färger på tapeterna i alla rum, för att maximera julkänslan. Den här gången ville jag dock få till en mer rustik och varm känsla, så istället för vitt i tak och på möbler som jag gjorde förra året, så använde jag mig uteslutande av mörkt trä överallt där det inte är rött. Det ger en helt annan känsla, men passar väldigt bra ihop tycker jag.

Närbild på hörnan med fönstret. Äntligen hade jag hittat elljusstakar till spelet. Visserligen fanns de inte i rött, men man tar vad man kan få. Det är duktiga TheClutterCat som skapat den, och adventsstjärnan kommer från SSR99 på The Sims Resource. Det är för övrigt på TSR som jag hittat det mesta av allt julpynt.

Klassiska julstrumpor på spiselkransen. Det finns inte så många stora fina speglar i spelet som dessutom har vacker ram, så det där är faktiskt en tavla med en ramlös spegel ovanpå. Man tager vad man haver.

Närbild på det man ser direkt till höger när man kommer innanför ytterdörren. Det vore kul om det kunde komma en riktig adventsljusstake till spelet, där varje ljus tänds ett efter ett, men det här duger gott ändå. Man kan ju låtsas att det redan är fjärde advent. Jag älskar de vackra julkorten i bakgrunden.

Vy mot trappan och med köket i bakgrunden. Man kan inte ha för många julkuddar i soffan tänkte jag.

Det rustika julröda köket. Ledordet var den totala motsatsen till ljust och fräscht om man säger så.

Avslutningsvis tittar vi in i det mysiga sovrummet. Varför ha en gran när man kan ha två, en på vardera sida om sängen. Här skulle man vilja somna och vakna upp. Det är ju en av de största anledningarna till att jag älskar att bygga och inreda hus i Sims, man får ju chans att skapa olika drömboenden om och om igen.

Är det någon mer än jag som spelar?

1 kommentar:

  1. Jag är inte så intresserad av spel egentligen men det där såg ju riktigt roligt ut :)

    SvaraRadera