måndag 11 november 2013

Leeds Christmas Lights & Market


I lörsdags var jag inne i Leeds centrum för att se på julbelysningen som nu äntligen officiellt hade tänts och för att gå på julmarknaden. Det var mysigt att se all belysning, men mycket var också ganska tacky. Jag är inget fan av kulörta lampor på julen, för de känns inte juliga helt enkelt, så mycket av julbelysningen såg mest ut som partybelysning tyvärr. Dock tyckte jag det var fint med rött och grönt som ovan, eftersom de är ändå julfärger, men det fanns andra gator där färgskalan gick i blått, rosa och lila.


Sedan gick jag bort till julmarknaden som höll till på Millennium Square. OJ var där var folk. Jag som hade hoppats kunna ta en massa mysiga och juliga bilder på alla fina bodar insåg snart att det skulle bli omöjligt då det bara blev huvuden i vägen hela tiden. Det var visst inte bara jag som hade planerat in ett besök på marknaden den här lördagen. Så även om mina planerade bilder uteblev så hade jag det trevligt och mysigt ändå och tog lite bilder på det som fanns inne i bodarna istället.


Jag köpte en av granarna ovan, den glittriga gröna. Jag tyckte de var så fina. Pyntet är löst och kan hängas på vilka krokar man vill. Jag köpte även den guldiga Rudolf ovan, att hänga i granen. Jag tycker om att köpa julgranspynt när jag är utomlands, som ett litet minne.


Karusellen verkar vara huvudattraktionen på julmarknaden i Leeds varje år för både stora och små. Jag åkte inte, men det var kul att titta på alla andra som åkte. Karuseller är mysiga på något sätt. Jag får alltid lite sekelskiftesvibbar av karuseller och ser framför mig damer i kvarnhjulshattar och svepande klänningar, herrar i hatt och kostym och barn som springer runt i förklädesklänningar och madickenkängor.


Jag hoppas på att besöka marknaden en gång till nu i veckan. Förhoppningsvis kanske det är färre människor där då, så att jag kan ta lite fler bilder. Jag åker ju hem på söndag och vill ju passa på att se så mycket som möjligt. I morgon åker vi till York vilket ska bli oerhört kul. Fint väder ska det vara också!

2 kommentarer:

  1. Åh, jag blev alldeles förälskad i guldiga Rudolf som du köpte! Gud vilken fin. Ska försöka hitta en liknande här hemma :)

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga bilder och vilken mysig dag du verkar ha! Granen du köpte var ju bara så himla fin och ovanlig! :D

    SvaraRadera