onsdag 20 oktober 2010

Hotell Gyllene Knorren

Heter årets Julkalender på TV och enligt SVT så är handlingen följande: "[Hotell Gyllene Knorren] handlar om familjen Rantanen som lämnar staden för landet och köper ett hotell som ligger en smula avsides. Familjen kämpar för att få hotellet att gå runt, vilket inte blir helt lätt eftersom det saknas mat i köket och en gris ligger och sover i gästernas säng. Dessutom ryktas det om att ett av rummen besöks av ett spöke."

Det låter ju som om det faktiskt skulle kunna bli en bra julkalender i år efter två år av pinsamma försök. Lite Greveholmskänsla får jag över beskrivningen, men jag vågar nog ändå inte riktigt känna mig lugn och förväntansfull än, då SVT mest har varit en besvikelse sedan Pelle Svanslös. Något som SVT äntligen har lyckats med i alla fall är ju att släppa fler Julkalendrar på DVD som aldrig tidigare har funnits ute i handeln, såsom Håll Huvudet Kallt, Julpussar och Stjärnsmällar och Klasses Julkalender.

Ibland får de in riktiga fullträffar, SVT. Verkliga klassiker som man bara vill se om och om igen. Teskedsgumman (1967), Trolltider (1979), Ture Sventon (1989), Sunes Jul (1991) och Mysteriet på Greveholm (1996). Men ofta faller de helt och hållet pladask, så det blir rent pinsamt och man undrar "hur tänkte de nu?". Skägget i Brevlådan (2008) är en sådan. En julkalender ska förmedla julkänsla på ett eller annat sätt, annars är det ju helt meningslöst. Jag tycker riktigt synd om de barn som växer upp i dagens Sverige och inte får bättre kvalité än så.

Jag hoppas på skärpning och lite bilder från den kommande kalendern snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar