fredag 20 oktober 2023

Jag Ser Det Snöar

I går föll de allra första snöflingorna för säsongen på Västerbottenskusten där jag bor. Bara en bit inåt landet fick de första snön redan för flera veckor sedan, men vi brukar ligga efter lite här ute trots breddgraden. Först när jag tittade ut såg jag bara några enstaka flingor som hade singlat till marken och tänkte att det var ju i alla fall bättre än ingenting. Någon stund senare tänkte jag bara se efter om de få flingorna ens låg kvar och då var det plötsligt världens snöyrväder där ute. Himlen var alldeles full av snöflingor som bara for omkring och man kunde knappt urskilja vad som fanns på andra sidan gatan, så mycket vitt var det i luften! Vet inte om jag sett så många snöflingor förut. Fantastiskt vackert var det, särskilt tillsammans med alla fina höstlöven.

Trots det massiva snöyrvädret så blev det inte så jättemycket snö på marken utav det. Knappt ett tunt täckande lager som redan håller på att halft smälta bort. Men å andra sidan är det ju bara oktober än så länge, och mer snö hinner säkert komma. Det är ju främst till advent och jul jag vill ha snön, även om det alltid är lite magiskt med de första snöflingorna. Att snön redan börjat komma ser jag bara som ytterligare ett tecken på att vi går mot den härligaste tiden på året. Det verkar inte som om det vankas mer snö inom den närmaste tiden även om kylan kommer hålla i sig, så jag får njuta av det lilla vi fick tills det smälter bort.

Har ni fått första snön än?

1 kommentar:

  1. Inte en skymt av snö här nere i Skåne. Inte ens haft frost här jag bor.

    SvaraRadera