måndag 9 oktober 2023

Julaftonsbilder Del Två

Här är då fortsättningen på mina bilder från julafton förra året. Den första delen kan ni se här. Det finns inget mysigare eller som fyller mig med mer julkänsla än att få gå med sin tallrik på julaftonskvällen till köket för att hämta mat, förbi alla juleljusen och genom det julbelysta valvet och tillbaka igen samma väg till matrummet.

Ljusgirlangen i valvet köptes på Ellos för en tjugo år sedan ungefär, när Ellos fortfarande körde på klassisk stil, och är egentligen två separata girlanger. De kom färdiga med julgranskulor, rosetter och ljusslingor redan ditfästa. Ljusslingan har vi dock behövt byta ut några gånger genom åren och det är lite pyssel varje gång.

För mig är det viktigt att alla elljusstakar på ett våningsplan som vätter åt samma håll är av liknande modell. Om inte i färg, så i höjd, lutning och utförande. I burspråket i matrummet och i de två fönstrena i det angränsande musikrummet står tre sådana här gammeldags mörkbruna ljusstakar av samma typ. Den i burspråket har mer än fyrtio år på nacken, och de andra två lyckades vi hitta för lite drygt tjugo år sedan. I gästrummet intill musikrummet står en likadan modell fast blåmålad och allmogemönstrad.

Det traditionsenliga julbordet med alla våra favoriter. De senare åren har vi haft ett mer avskalat julbord och inte alls så många rätter som vi hade förr om åren. Det som brukar finnas på vårt julbord numera är julskinka, köttbullar, prinskorv, potatis, Jönssons frestelse (Jansson utan ansjovis), ägghalvor, rödbetssallad, kalvsylta, gravlax, julkorv, äppelmos, senapssill, sillsallad, julknäcke, hembakt julbröd, ostar och lite kex.

Paketkorgen redo för julklappsöppning, vilket numera alltid sker sist på julaftonskvällen i lugn och ro. Vi brukar oftast skriva julklappsverser på alla paket och det brukar alltid vara en i familjen som är den officiella uppläsaren och utdelaren varje år. När jag var barn var det alltid pappa, men de senaste årtiondena har det varit en av bröderna. Ett paket delas ut i taget så att alla kan se vad personen fått. Trots att man har varit vuxen i över tjugo år så får man ändå den där pirrkänslan i magen när man hör uppläsaren säga ens namn.

Till julklappsutdelningen brukar vi alltid dricka klassisk läsk på glasflaska, en tradition som vi har haft så länge jag kan minnas. Vi har till och med särskilda fina mönstrade små selterglas för ändamålet som enbart tas fram just på julaftonskvällen varje år, och som också har hängt med sedan jag var barn.

Närbild på lite julgranspynt i granen. Den platta röda kulan kommer från Fyrklövern och är av porslin med Disneymotiv. Påfågeln i nedre vänstra hörn och den mer spetsiga randiga kulan i förgrunden är båda ganska gamla. Vi har en hel del retropynt som jag brukar hänga i granen. En blandning av loppisfynd och arvegods.

Så slutligen vår älskade gamla trumpet som hängt med i alla år, och som alltid har fått hänga högst upp i granen. Man kan faktiskt blåsa i den, och det fick vi alltid göra en gång var som barn varje jul innan den hängdes upp. Av tradition kan jag inte låta bli att fortfarande blåsa i den en gång innan jag hänger upp den.

Nu hoppas jag ni får en härlig vecka och att jag lyckats sprida lite mer julkänsla!

2 kommentarer:

  1. Vilken stämningsfull juldekor och vilka vacra barndomsminnen!
    Ha en bra start på veckan! 😀

    SvaraRadera
  2. SÅÅ mysigt som vanligt! Gillar verkligen att höra om olika familjers jultraditioner, och berättelser om olika juldekorationer mm❤️. Men det såg inte ut att vara så mycket julklappar i julklappskorgen😳😉🤪😁..???

    SvaraRadera