tisdag 31 oktober 2023

Tecken På Att Julen Nalkas

Förutom alla faktiskt juliga ting som dyker upp under hösten som tecken på att julen är på väg, så finns det andra små milstolpar längs vägen som inte direkt har med julen att göra i sig, men som ändå känns som jultecken för mig just för att de blir som tidsmarkeringar varje år att julen närmar sig. Halloween känns lite så tycker jag. Ett tecken på att vi går in i november, som är den stora nedräkningens månad. Allhelgona känns ännu mer som ett jultecken för mig eftersom det alltid var startskottet på familjens lista över julförberedelser som jag växte upp med. Det var en lista med alla datum från allhelgona fram till julafton med allt julförberedande som behövde göras vid vilket datum, men också allt annat som också behövde göras.

Ett annat sådant ojuligt jultecken för mig är starten av På spåret, som ju alltid sker i november. En återkommande markering varje år att det inte är långt kvar till advent. I år börjar det till och med extra tidigt, redan nu på fredag den tredje. Underbart! Tycker det är så mysigt att titta på, och roligt att försöka gissa svaren själv innan deltagarna gör det i duoappen. Längtar redan till att höra Fredrik Lindströms alla supernördiga utläggningar. Nobelfesten och Musikhjälpen är andra sådana tecken för mig. De känns som en del av julen bara genom sin blotta närvaro i december, men att de är så mysiga att titta på bidrar ju också.

Har ni något ni ser som ett jultecken som inte är juligt egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar