måndag 16 oktober 2023

Nostalgiska Månadsbilder

När jag var liten hade vi en månadstavla med underbara bilder av Kerstin Frykstrand på väggen. En bild för varje månad som förvarades i en och samma ram, och som vi således bytte för varje månad som kom, som en kalender. Jag älskade de bilderna och hur de verkligen fångade årstiderna på ett sådant fint sätt.

Min absoluta favoritbild var givetvis december, och jag minns hur jag längtade varje år till det var dags att byta till just den. Visserligen var det roligt att byta bild varje månad och återse de andra bilderna varje år också, men december var alltid något särskilt. Älskade det varma skenet från ljusen i granen och de röda äpplena, och jag brukade fantisera om att det var just jag som var den lilla flickan på bilden. Tycker bilden fångar så bra den förundran man alltid kände som barn, och som man fortfarande känner som vuxen julälskare, när man står inför den tindrande, lysande granen och bara insuper allt det vackra och juliga.

Det var egentligen väldigt pedagogiskt med de här månadsbilderna. Eftersom samma bilder återkom varje år vid varje specifik månad så lärde man sig fort inte bara vad månaderna hette och vilken ordning de kom i, utan också vad som kännetecknade varje månad. Dessutom kunde man lättare förstå tidens gång när man visste hur många månadsbilder det var kvar till ens födelsedag, till sommaren eller till julen. Jag får så mycket nostalgikänslor när jag ser dessa bilder eftersom de präglade hela min barndom så oerhört. Skulle inte ha något emot att äga en egen månadstavla och återuppta traditionen med att byta bilder varje månad.

Hade ni något liknande?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar