söndag 19 november 2023

Julen På SVT

Årets julkalender blir ju en retur till trollens magiska värld med Trolltider: Legenden om Bergatrollet, där vi får återse några av figurerna i den gamla julkalendern, men även möta helt nya. Det är ju inte alltid uppföljare blir så lyckade, så vi får helt enkelt se hur bra det här blir. Har en känsla av att miljöerna kommer vara jättemysiga och fina oavsett, men det är inte alltid manuset eller handlingen leverar på samma sätt alla gånger. Som alltid kommer jag ge det en chans de första avsnitten och sedan får vi se.

Nu är det ju även klart att det blir David Batra som är årets julvärd på SVT. Det blir nog bra. Jag hade inga idéer eller föraningar på vem det skulle bli i år, men jag är glad att det blev någon som utstrålar det där inbjudande och välkomnande lugnet som passar en julvärd. Jag är också väldigt glad att se en sådan klassisk julpyntning på pressbilden och hoppas att det är en förhandstitt på hur det kommer se ut på julafton! Det har ju funnits skräckexempel genom åren, men tycker det har blivit mycket bättre på senare tid.

SVT:s nya julsatsning för i år är även Jul med Astrid Lindgren, en hel timme av hennes julberättelser i både tecknad och otecknad form. Detta är tänkt att bli ett återkommande inslag varje julafton hädanefter, så vi får väl se om det kommer bli som med Kalle Anka att vissa berättelser byts ut och ersätts med andra ju mer åren går eller inte. När jag först fick höra om att en jultimme med Astrid var planerat tidigare i år så var jag enbart positivt inställd, eftersom det finns så många mysiga filmatiseringar av hennes berättelser som utspelar sig under julen. När jag sedan fick höra att en del skulle vara animerade blev jag lite mindre positivt inställd. När jag nu sett trailern är jag ännu mer besviken. Räven och Tomten har ju superfin animation, men det är ju inte samma stil på de olika filmerna, så vissa har inte alls så fina animationer. Det verkar som om Pippi och Saltkråkan kommer vara de enda klassikerna, och där är min fråga varför? Varför är Kajsa Kavat animerad (och fult dessutom) när det redan finns en sådan oerhört mysig fin liten spelfilm de kunde visa klipp från istället? Varför är Emil också animerad när även spelfilmen har sekvenser som utspelar sig kring jul? Var är Bullerbyn, Madicken, Lotta, Godnatt herr Luffare och Nånting levande åt Lame-Kal? Gör om och gör rätt!

Vad ser du mest fram emot att se av julens TV?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar