måndag 6 november 2023

Mias Julfrågor No. 8

Jag kom ju på att jag fortfarande hade julfrågor kvar att besvara från ett par år sedan. Mias Jul-extas på Instagram är en outtömlig skatt. De tidigare delarna hittar du under kategorin Jullistor här på bloggen.

✦ Vilken doft är jul för dig?
Det måste nog vara en kombination av julgran, saffran och kryddnejlikor. Men julen är ju full av dofter!

✦ Vilka julmarknader brukar du besöka?
Det brukar nästan alltid bli en tur till Gamla Stans julmarknad i Stockholm när jag gör ett stopp i staden på väg mot föräldrarnas julfirande i söder. Detta var alltid julmarknaden jag besökte varje år som barn när vi bodde i Stockholm, så den är inte bara mysig som julmarknad i sig utan är också fylld av så mycket nostalgi.

✦ Vad köper du alltid när du är på julmarknad?
En pepparkaka med kristyr var alltid standard när jag var barn. Vi brukade också alltid inhandla särskilda julgranspynt som de sålde där då. Numera tycker jag det är roligt att försöka hitta någon julklapp eller så.

✦ Vilken är din favoritplats/rum under julen?
Det måste nog vara musikrummet och matrummet hos föräldrarna, eftersom det är där julgranen står i all sin prakt och där ljusgirlangen och alla juleljusen finns. Det är som en juldröm varje gång.

✦ Har julprydnaderna sin bestämda plats varje år?
Absolut! Det är väldigt mycket som har sin bestämda plats, men samtidigt finns det sådant som flyttas runt lite olika varje år. Det är inte så att något måste stå på millimetern exakt på samma ställe, utan det handlar mer om att si och så brukar stå ungefär där eller där, och mest för att man har hittat ett sådant bra ställe.

✦ Vad är den fulaste juldekorationen du någonsin sett?
Vet inte om jag kan komma på något specifikt, utan det är väl mer generellt allt som är för kitschigt eller för hypermodernt och minimalistiskt och i ojuliga färger, såsom de senaste årtiondens olika trender.

✦ Om du fick bjuda vem som helst (död eller levande) att äta julbord med dig, vem skulle du ta?
Det skulle vara kul att äta julbord med Edward Blom, eftersom han är så extremt kunnig och insatt.

✦ Skulle du helst 1: bygga en snögubbe, 2: åka pulka, 3: ha snöbollskrig eller 4: stanna inne och dricka varm choklad?
Stanna inne och dricka varm choklad alla gånger. Gärna under en varm, mysig filt och en julfilm på TVn.

✦ Om du skulle designa din egen ugly Christmas sweater, hur skulle den se ut?
Har inte riktigt förstått det där med fula jultröjor. Är det meningen att de ska vara fula på ett sätt man själv inte ens tycker om? Jag skulle nog ta tillfälle i akt att göra den lite fin istället. Kanske med järnek och julstjärnor.

✦ Skulle du helst äta dina cornflakes med äggtoddy istället för mjölk eller äta en polkagrismacka?
Har aldrig smakat äggtoddy faktiskt, så vet inte hur gott det hade varit ihop med cornflakes. Polkagrismacka däremot skulle jag nog kunna tugga i mig, även om det verkar väldigt knastrigt och mintigt.

Roliga frågor än en gång. Hoppas du som läser får en bra start på veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar