söndag 10 december 2023

Redan Andra Advent

Tänk att det redan är andra advent. Det känns som om december bara rusar förbi och jag har knappt börjat njuta av månaden. Men så mysigt det är ändå att få tända adventsljusstaken varje helg och få sitta i skenet av ljusen en liten stund och bara ta in att det är advent. En del vet jag tänder den hela veckan lång och det blir lite si och så med ljusen, men jag är uppväxt med att den bara tänds på just adventssöndagarna och att man på så sätt bevarar "trappan" som bildas av ljusen. Eftersom estetik är väldigt viktigt för mig, så föredrar jag det sättet och att det ser fint ut. Jag föredrar också klassiska smala ljus, såsom de alltid såg ut förr.

Igår på namnsdagen fikade jag med lite pepparkakor, lussebullar och julmust. Det var första pepparkakorna för säsongen, och det var så gott och så mysigt. Ikväll ser jag fram emot att titta på Nobelfesten, som ju känns som en del av julen vid det här laget, och kanske blir det några till pepparkakor till det också. Pappa meddelade att den hemgjorda pepparkaksdegen är klar och väntar på utbakning. Visst är köpepepparkakor goda, men pepparkakorna på vår egen deg är något utöver det vanliga. Nu räknar jag ner tills det är dags att bege mig till föräldrarna för det årliga julstökandet, julpyntandet, julklappslackandet och julfirandet.

Nu önskar jag dig en härlig andra advent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar