onsdag 13 december 2023

Tänd Dina Vita Ljus

Glad Lucia på er! Denna mysiga högtid som säkerligen kommer med nostalgiska associationer för de flesta av oss, och som alltid (bokstavligen) kommer med ljus i mörkret när vi behöver det som mest. Nu är det ganska många år sedan jag fick se ett Luciatåg i verkligheten, och ännu längre sedan jag hade förmånen att själv vara med i ett Luciatåg, men då är det ju mysigt att man kan ta del av ett Luciatåg på TV i alla fall. I år sändes Luciamorgon från Kalmar Slott, vilket var väldigt fint. Tycker Lucia gör sig allra bäst i äldre, vackra miljöer. Det mesta var väldigt bra med årets program, men som alltid var det några saker som störde mig.

Jag älskar att de valde den i min mening mycket finare "Sankta Lucia, ljusklara hägring" som Luciasång. Blir så glad varje gång den används. "Natten går tunga fjät" har inte alls samma högtidliga känsla tycker jag. Det var även väldigt många andra favoritsånger som dök upp, såsom "Så mörk är natten i midvintertid" och "Himlen hänger stjärnsvart". De små barnen var ju också för bedårande och så fint klädda, även om de sjöng i varsin tonart. Miljöerna var fantastiska, och bidrog verkligen till den gammeldagsa julkänslan som jag älskar.

Däremot störde det mig lite att stjärngossarna inte var några stjärngossar i linne, utan i skjorta och byxor. De hade nödvändigtvis inte behövt ha strutar på huvudet, men ett stjärngosselinne tycker jag hör till. Likaså störde det mig att tärnorna inte hade lingonriskransar, utan något som såg ut som lagerbladskransar. Till röda band ska det vara lingonris och inget annat! Jag störde mig också lite på att Lucian sjöng, eftersom det borde hon inte göra. Slutligen störde det mig att de alltid envisas med att göra avbrott i Luciatåget för allehanda soloartister och att de alltid lyckas få med sånger som inte hör högtiden till, såsom Hallelujah och Bachs cellosvit den här gången. Varför ska det alltid vara något som är konstigt när det vankas Luciamorgon på SVT? Varför kan det aldrig bara få vara ett traditionellt Luciatåg som det ska vara, rakt upp och ner?

Ja, ja. Lyckligtvis var det mesta stämningsfullt och trevligt i alla fall. Vad tyckte ni om Luciamorgonen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar