tisdag 24 september 2024

Julaftonsbilderna Del Två

Förra veckan delade jag med mig av bilderna från förra julen för att få igång julstämningen lite, men jag hade inte riktigt tid då att gå igenom alla mina bilder innan jag skrev inlägget, så här kommer resten.

Flygeln med alla kandelabrarna från en annan vinkel än den vi såg i förra inlägget, och mammas stora fina röda fat på bordet i förgrunden där hon alltid fixar till en sådan snygg julgrupp varje år. Det hör liksom till.

Det lagom dignande julbordet i köket med bara våra absoluta favoriter. Förr om åren när jag var liten och vi hade hela släkten på besök på julafton brukade vi ha hur många rätter som helst, men med åren försvann en del som kändes för överflödigt. På bänken i bakgrunden står en bricka med sill och sillsallad. Vi har använt samma bricka till sillen så länge jag kan minnas, och den tas bara fram till just julbordet varje år. Det är sådana traditioner jag tycker så mycket om, när något specifikt används enbart på julen och aldrig annars.

Den härliga paketkorgen full av julklappar precis innan den årliga julklappsöppningen skulle börja. Vi har som tradition att skriva rim (eller verser som vi kallar dem) på julklapparna, och varje år är det en utsedd person som är uppläsaren och utdelaren av paketen. När jag var barn var det alltid pappa, men numera är det yngsta brorsan som brukar vilja göra det varje år. Han tar således ett paket ur korgen, läser högt versen som står och ger sedan paketet till den som ska få det, som får öppna julklappen i lugn och ro medan alla tittar på. När väl paketet är öppnat och alla fått se vad det är, tas nästa julklapp ur korgen och så fortsätter det så. På det sättet tar julklappsöppningen en liten stund, vilket jag tycker är mysigt.

Medan julklappsöppningen pågår bjuds det alltid på lite förfriskningar, i form av klassiska läskedrycker såsom sockerdricka och fruktsoda i för ändamålet särskilda selterglas, som enbart tas fram på julafton varje år, och som gjorts det så länge jag kan minnas. Återigen en sådan där mysig tradition där något används specifikt bara på julen och aldrig annars. Till det brukar det oftast öppnas en Aladdinask eller så.

Jag brukar alltid vilja få till en närbild på lite julgranspynt varje jul och så här blev det förra året. Romben längst till höger tycker jag är så läcker och den är relativt ny. Istappen är från tidigt 90-tal och vi har sex stycken, samt ett par matchande snöflingor. Den klara julgranskulan i bakgrunden är från sent 90-tal. Den röda kotten är gammal, från mittten av 1900-talet, och fågeln som skymtar till i vänsterkant likaså. Bakom den syns en irländsk leprechaun som jag köpte i Kansas City på mitten av 2000-talet.

Till sist har vi gått varvet runt, där vi ser motsatta vyn från årets första inlägg, där den bilden visade hur det såg till höger om julgranen, och här ser vi hur det såg ut till vänster. Det har blivit hela fem stycken härliga retrotomtar genom åren som alla hjälps åt att vakta granen. De har verkligen egna personligheter och ingen är den andre lik. Tomten till vänster ser lite misstänksam ut, han till höger har garanterat något bus på gång och tomten i mitten är bara glad att få vara med. På bordet bakom dem ser man min julby.

Det var alla julaftonsbilderna från förra julen. Jag hoppas att någon fick lite julkänsla i alla fall.

2 kommentarer:

  1. Du kanske redan sett men vill för säkerhets skull tipsa om att fyrklövern har rea på disneys julservis nu om det är så att du skulle vilja utöka den. =D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar så mycket för tipset! Dock har de ju ändrat designen lite på dem, och jag har den äldre (som jag också tycker är finare), så det skulle inte matcha att komplettera tyvärr. Men tusen tack ändå! :)

      Radera