tisdag 17 september 2024

Julaftonsbilderna

Jag tänkte att det var dags att traditionsenligt dela med mig av lite bilder från julafton förra året hos föräldrarna, för att riktigt komma i stämning så här i början av bloggsäsongen. Tusen och åter tusen tända ljus brukar vara det genomgående temat hos oss på julen, och det finns inget mysigare i min mening.

Bordet dukat med favoritservisen med juliga Disneymotiv från Fyrklövern. Jag äger fyra delar, och min bror äger några fler, så vi brukar kombinera dem beroende på vilka motiv folk vill ha. Nu när jag har fått upp mina delar hit till min lägenhet i år, så blir det enbart brorsans servis vi kommer använda i fortsättningen.

Tror nästan att julmiddagen är min favoritstund på hela julafton. Det är då vi kör julbordet, så att vi riktigt kan mysa ordentligt med alla tända ljus (det blir ju inte alls samma känsla mitt på ljusan dag), och det är en sådan oerhörd julkänsla att få sitta där i skenet från alla juleljusen och äta den goda julmaten.

En sista glimt av matbordet åt andra hållet. Dessa bilder tar jag alltid i förväg, medan föräldrarna pysslar med att få till allt det sista till julbordet, så att det inte blir så att allt är klart och alla behöver vänta på att jag ska fota allt. Jag tänder alla ljusen, fotar tills jag är nöjd, släcker sedan ljusen och tänder dem igen sedan när det verkligen är dags att äta. Omständigt kanske, men vad gör man inte för att få ta sina bilder i lugn och ro.

Alla ståtliga ljusstakar och kandelabrar ovanpå flygeln. Det brukar vara väldigt varmt just där, men ack så fint och mysigt. Om det är något vi inte behöver göra på julafton så är det att frysa i alla fall.

Den söta tomteparaden på öppna spisen i förgrunden och gottbordet i bakgrunden.

Och här ser vi det från omvända hållet med bättre vy av gottbordet. Som jag nämnt tidigare år, så brukar vårt gottbord vara en salig blandning av mest köpegodis, med ett par hemgjorda godbitar. Förra julen gjorde vi egen knäck och egna mozartkulor, men resten köpte vi. Vi gör ju så mycket eget på julen ändå. På bilden ser vi bland annat Lindorkulor, After Eight, Dumlekolor, Geisha, Twistpåse, Nonstop och Juleskum.

Närbild på en av mammas sjuttioelva retrotomtar, här i form av en julkruka. Jag brukar kalla de för de läskiga tomtarna, just för att de där äldre tomtarna alltid ser lite obehagliga ut med sina orangea ansikten och trollliknande anletsdrag. Just den här råkar vara ganska söt, men det finns de som är värre, hehe.

Jag hoppas jag kunde bidra med lite julstämning så här på höstkanten i alla fall.

1 kommentar:

  1. Så mysigt ni har det =)
    Har du inga bilder utifrån? Hur det ser ut i fönstrena =)
    Älskar att vara ute och gå och kika in hos folk (på håll givetvis) runt advent/jul och fundera på hur det ser ut på insidan

    SvaraRadera