tisdag 22 september 2015

Something Wicked This Way Comes

Det är lustigt det där med jultraditioner världen över. Vi firar samma högtid, men ändå så firar vi den så olika. Sådant som vi svenskar ser som det absolut mest juliga man skulle kunna tänka sig, skulle vara helt främmande för en julfirare i ett annat land. Och vi behöver inte bege oss särskilt långt bort innan vi stöter på för oss helt främmande traditioner och julsymboler.


När jag befann mig i Österrike i juletid för ganska många år sedan så stötte jag på Krampus för första gången, en djävulsliknande figur som hör till jultraditionerna i Centraleuropa. Krampus är en följeslagare till Sankt Nikolaus som enligt sägnen skrämmer barn till lydnad och straffar dem som inte lyder. Besläktad med vår julbock, men mycket mer skräckinjagande. Eftersom jag var helt ovetandes om denna tradition, kan ni ju förstå att jag undrade varför det fanns chokladdjävular brevid alla chokladtomtar i butikerna och vad detta kunde ha med julen att göra.



Den 5:e december är det Krampusnacht, och det är vanligt att folk klär ut sig till Krampus och vandrar genom staden i ett slags tåg och skrämmer åskådare. På skoj givetvis, men jag skulle nog ändå dra mig för att beskåda en sådan tillställning då jag tycker det är obehagligt med folk som kommer rakt upp i ansiktet på en. För folk i Centraleuropa så måste ju detta kännas lika juligt och traditionsenligt som Lucia för oss, men det känns lika märkligt och främmande för det. Nu i år kommer det även en Krampusfilm. Alltså en julskräckfilm. Som skräckfilmsälskare och julfilmsälskare blir man ju lite sugen ändå.


Vilka märkliga eller annorlunda traditioner har ni stött på i utlandet?

3 kommentarer:

  1. Är jätte taggad på att se filmen på bio! Inte så juligt med att bli rädd enligt mig men man måste ju ändå ge det en chans. :)

    SvaraRadera
  2. Så häftigt hur det skiljer så beroende på var på jorden man befinner sig. Något som är så självklart för oss eller kanske bara till och med för mig är helt främmande för någon annan. Men det är väl det fina med traditioner. Man skapar nya och man för vidare gamla.

    SvaraRadera
  3. Aldrig hört talas som tidigare! Kul julinfo! :)
    Jag måste säga att jag också blir lite nyfiken på den filmen :P

    SvaraRadera