tisdag 3 oktober 2023

Julaftonsbilder Del Ett

Då har vi återigen kommit till tidpunkten då jag brukar dela med mig av fjolårets julaftonsbilder för att få igång julstämningen lite. Jag brukar oftast ha gått igenom och redigerat dem tidigare under året, så att de är redo att visas när bloggsäsongen väl kommer igång under hösten, men i år blev det inte av. Så därför blir det uppdelat på ett par inlägg den här gången tyvärr. Å andra sidan har ni ju något att se fram emot i nästa inlägg om ni tycker om bilderna. För er som är nya här så brukar jag fira jul och nyår hos föräldrarna varje jul, men det är även jag som pyntar där också. Rött, klassiskt och tusende tända ljus brukar vara parollen.

Det dignande gottbordet och öppna spisen med alla våra små tomtar. En del tomtar har hängt med sedan jag var barn och andra har kommit till genom åren, men vi har alltid haft de samlade på det här sättet. Julgodiset är en blandning av hemgjort och köpt. Vi gjorde egna mozartkulor och egen knäck som blev gudomligt goda, och sedan köpte vi klassiker som tryfflar, Juleskum, Twistpåse, Lindtkulor, Nonstop och After Eight.

Man kan aldrig ha för många tända ljus på julen, även om det blir varmt som en bastu. Det ser ju så sagolikt vackert ut. Hade jag fått bestämma hade jag tänt de övriga på flygeln också, men där fick jag vika mig.

Det traditionsenliga pepparkakshuset som har sett likadant ut i alla år, vilket jag skrivit om tidigare. Det är det som gör julen så alldeles särskilt magisk tycker jag, just att så mycket ser exakt likadant ut år efter år. Det är som en trygg famn man återkommer till varje december när allt annat är så föränderligt.

Den fina julgruppen i det stora vackra röda fatet som moren min fixar till så snyggt varje år. Hon är så himla duktig på sådant. Älskar för övrigt röda ljus i mässingsljusstakar. Det blir så extra juligt tycker jag.

Min underbara lilla fiberoptiska julby som jag visade i närbild här, och våra granvaktande pillemariska retrotomtar som jag visade i närbild här. Jag blir alltid så full i skratt när jag ser de stå och smyga vid granen, eftersom de alltid ser ut som om de har något hyss för sig. Kanske är det bocken de spanar på.

Så sist ut för idag den bild jag bjöd på som förhandstitt redan i julas, men tänkte den kunda få avrunda dagens inlägg. Som vanligt dukar vi med Fyklöverns (gamla) Disney Jul-servis, men annars en ganska enkel dukning. Det behöver inte vara mer avancerat än finporslinet, finbesticken och finglasen.

Nu när jag sitter och skriver det här stämningsfulla inlägget och julspellistan spelas för första gången den här säsongen, så kan man ju inte annat än att fyllas med julkänsla. Hoppas ni fylls lite ni också.

2 kommentarer:

  1. Så mysigt som vanligt❤️. Jag håller med om att julen ska vara som en trygg famn att landa i varje december❤️. Ha en fin vecka❣️
    Annie

    SvaraRadera