tisdag 15 juli 2014

The Hills Are Alive...

...och så även jag! Har smygföljt julbloggar.se i någon månad nu och har blivit mer sugen för varje dag som går att själv påbörja årets julbloggande. Nu kunde jag således inte hålla mig, även om det kanske bara blir en mjukstart så här i juli. Jag svävar fortfarande på moln efter den fantastiska resa i norra Sverige, Finland och Norge (Sápmi med andra ord) som jag och min familj gjorde för ett par veckor sedan. En riktig road trip blev det, där vi färdades 2700 kilometer under fem dagar och såg fjäll, fjäll och åter fjäll. Den ena vyn vackrare än den andra. 2000 bilder hamnade på mitt minneskort som jag nu arbetar mig igenom sakta men säkert.

Vi såg midnattssolen i Kiruna:


Kebnekaise på avstånd:


Vackra svenska fjäll och insjöar:


Finland, Norge och Sverige på samma gång (dock inte Treriksröset):


Och miljontals vidunderligt vackra norska fjäll:
   


Vi hade sådan fantastisk tur med vädret under resan. Det var sol i stort sett hela tiden och en riktigt behaglig temperatur som höll sig runt 15-strecket, vilket dock gjorde det desto svårare att klara av den fruktansvärda värmebölja som anlände några dagar efter att jag hade kommit hem. Aldrig har jag varit så nära att boka en enkelbiljett till Svalbard som då.

Även om sommaren fortfarande är i full gång så börjar man märka av, i alla fall här i norra delen av landet, att det faktiskt ändå börjar lida mot hösten. Det är inte lika ljust som för ett par veckor sedan. Augusti är bara ett par veckor bort. Nu ni!

Winter is coming!

2 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder! Ja visst börjar man längta efter att få börja julblogga lite nu :P

    SvaraRadera
  2. Vilka bilder! Ni verkar ha haft en fin resa. Nog märker man att hösten är på G trots värmebölja. Kvällarna är lite mörkare.

    SvaraRadera