tisdag 7 oktober 2014

Ellos Nu Och Då

Tog mig just en titt på Ellos hemsida för att se om de hade börjat få in lite julpynt, och det hade de. Inte "officiellt" ännu, men finns om man letar sig fram till Nyheter. Vilken besvikelse. I år igen. I tonåren var det ju som julafton varje gång Ellos julkatalog damp ner i brevlådan. Då, när Ellos körde på den klassiska, varma, mysiga julen. Inte den minimalistiska, moderna, trendiga julen.



I år går färgerna i laxrosa, guld, korallguld, svart och silvrigt vitt. Mitt julhjärta dör lite när jag ser på dessa bilder, och de andra på hemsidan. Vad håller Ellos på med? Så oerhört icke-juligt. Hade det inte varit julgranskulor skulle det här kunna vara dekorationer från vilken årstid som helst. Guld är ju visserligen fint på julen, och silver/vitt är väl också okej i små mängder, men inte bara det. Jag vill ha den klassiskt julröda färgen och den mustigt julgransgröna färgen som kontrast och motvikt till det ljusa och metalliska. Här blir det istället laxrosa och svart. Man skulle kunna tro att jag pratade om underklädeskollektionen från 1986, men nej, det är tyvärr julpyntskollektionen från 2014.


Så här mysigt, rött och juligt såg det ut hos Ellos julen 2002 när jag köpte dessa tre ovanstående dekorationer (som vi fortfarande har kvar och tar fram varje jul). Vad hände, Ellos? Jag förstår att det alltid har gått trender i julpynt (även om jag inte fattar varför det nödvändigtvis måste vara så), men varför kan man inte hålla kvar i det mer klassiska och traditionella, samtidigt som man förnyar sig? Varför kan man inte köra på båda stilar? Och varför ska det mesta vara så fult numera?

5 kommentarer:

  1. Strunta i Ellos och gå på loppis i stället! Fin återanvändning :-)

    /Marlene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men visst. Men även om jag inte handlar nytt julpynt, tycker jag om att titta i affärer och kataloger för att få lite julkänsla och julinsperation. Därför blir det en besvikelse när jag inte ens kan göra det. :)

      Radera
  2. Jag förstår PRECIS vad du menar. Nu är ju jag en som tycker att ceriserosa julgranar är fint visserligen, men det är ibland rätt knapert med det där myspysjuliga i rött och grönt. Laxrosa känns visserligen lite 80-tal, men inte juligt och är inget för mig.
    Superfina och mysiga saker du köpte 2002 i alla fall. Girlangen i fönstret är ju super!!!
    Roligt inlägg och kul observation!

    SvaraRadera
  3. Ja jag håller helt med dig! Supertrist! Jag vill ha tillbaka det varma och mysiga igen.

    SvaraRadera
  4. Jag råkade titta förbi på cellbes hemsida idag. De har lite mer av den traditionella julen med mycket rött i deras sortiment. Kolla gärna om länken fungerar :) http://www.cellbes.se/hem-jul-9839/SetPaging/paging$1,84/sorting$score,Descending/paging$6,12?

    Tildasjulmys.blogspot.se

    SvaraRadera