onsdag 8 oktober 2014

Julkalendern 2015 à la Historieätarna

Bild från svt.se
Som flera andra har noterat så har det idag annonserats att nästa års julkalender blir en historieskildring av barn i Sverige från vikingatid till modern tid, med Erik och Lotta från Historieätarna som vägvisare. Jag tycker detta låter helt toppen, inte bara för att jag älskar Historieätarna som program i synnerhet (eller Thelma & Louises produktioner i allmänhet) utan för att jag ju älskar allt som är historiskt och gammeldags. Det lär ju bli en helt annan typ av julkalender än vad de flesta har varit, men jag ser inget negativt med det om produktionen blir bra och det fortfarande känns juligt. Det finns ju flera exempel på julkalendrar genom tiderna som talade direkt till barnen genom rutan och som fungerade bra. Både Kurt Olssons julkalender och Klasses julkalender tyckte jag mycket om som barn, till exempel.

En del kanske tycker att detta koncept mer kommer att gå hem hos de vuxna än hos barnen, men det behöver inte nödvändigt vis bli så. Jag skulle tyckt det här varit jättekul, spännande och intressant som barn. Jag minns fortfarande ett program som visades när jag var 5-6 år gammal, om barn på 1800-talet i Julita och Mariefred. Det handlade om hur det var att vara barn och gå i skolan på den tiden. Vi hade det inspelat och jag ville titta på det om och om igen. Men visst, det är stor skillnad på det som fanns att konsumera när jag var liten och det som finns nu för barn. Då var det Skrotnisse och dockfilmer från Tjeckoslovakien, nu är det actionpackat och på högvarv från första till sista sekunden. Det återstår att se hur det här kommer att tas emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar