onsdag 9 december 2015

Annadagen & Paketkalenderminnen


Idag på Annadagen fick jag den här underbara julkudden i postpaket av mina föräldrar. Jag som älskar Carl Larsson i allmänhet och Iduna i synnerhet blev helt lyrisk när jag öppnade kartongen. Så oerhört fin den är! Nu pryder den min soffa tillsammans med mina två andra julkuddar. Tack så hemskt mycket!

Min namnsdag får mig alltid att tänka på paketkalendern vi hade när jag var barn. Vi fick inte varsin klapp varje dag, utan vi fick turas om. När vi bara var två syskon fick vi varannan dag och när vi sedan var fyra syskon fick vi var fjärde dag, men det var alltid gjort så att jag var den som skulle få paket på just Annadagen. Första december och julafton var dock dagar då alla fick. Jag tyckte inte det gjorde så mycket att inte få varje dag, utan då hade man istället något att se fram emot och längta till; "åh, snart är det min dag igen!".

När jag var liten innehöll paketen ofta billiga saker såsom tejp, gem, häftstift, etc. Vi hade då nyligen fått egna skrivbord, så det var bara roligt att få något till sitt  lilla "kontor". När jag blev lite äldre var det istället vanligare att man kanske fick ett sällskapsspel eller pussel, som då var uppdelat i de olika paketen. Mycket uppskattat!

Hur gör ni föräldrar idag? Nu när det finns dyra adventskalendrar att köpa med legobitar eller andra leksaker bakom varje lycka, får barnen dessa plus den egna paketkalendern? Har ni bara den egna paketkalendern, eller köper ni en dyrare leksakskalender istället för paketkalender? Blir det en "vanlig" adventskalender och/eller chokladkalender utöver det? Eller har ni rent av bara en vanlig, hederlig adventskalender och/eller chokladkalender och inget annat?

Ett som är säkert är att barn idag upplever en helt annan jul än vad min generation gjorde som barn. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar