tisdag 6 december 2016

De Bästa Julkalendrarna

Årets julkalender är verkligen toppen, sådär alldeles julmysig och stämningsfull som de ska vara. Jag tror det kommer bli en stor favorit för mig. Det är ju dock lite svårt att bedöma den och jämföra med tidigare års kalendrar eftersom den inte visats i sin helhet än, men det fick mig onekligen att tänka på vilka mina favoritjulkalendrar faktiskt är, och jag tror att jag har kommit fram till följande topp fem:

1. T. Sventon Praktiserande Privatdetektiv (1989)

Eller Ture Sventon som den helt enkelt kallas i folkmun. Det kan tyckas konstigt att jag rankar en kalender som inte får igång julmyskänslan förrän i den andra halvan högst av alla, men så är det. Den har allt! Högklassig produktion, spänning, glimten i ögat, legendariska skådespelare, toppenmusik av Björn Linnman och en ikonisk barnbokserie som föregångare. Säkerligen är det mycket nostalgi som ligger bakom detta beslut, men det förändrar inte hur bra den är!

2. Sunes Jul (1991)

Behövs det egentligen sägas så mycket om denna klassiska, och i min mening kultförklarade, julkalender? Jag menar, pappa Rudolf! Kommentarer överflödiga, liksom. Det är bara Peter Haber som lyckats få till exakt samma knäppa, tokiga och pinsamma pappa Rudolf som i böckerna. Sunes Jul är ju också så oerhört mycket nostalgi för mig eftersom jag själv gick på lågstadiet när den kom, så jag känner ju igen mig i så mycket från min egen uppväxt, med allt från de gigantiska tofsmössorna till skolbänkarna. Tror sällan vi har skådat en sådan citatbar julkalender. Ja, förutom en till då, nämligen:

3. Mysteriet på Greveholm (1996)

Den här har verkligen allt, den med. Ett stort härligt slott, spänning, ikonisk signaturmelodi, fullt av julmys och dessutom är den fullspäckad med citat. Jag tror för många yngre i Sverige är det här den absolut bästa julkalendern, och jag förstår dem verkligen. Skillnaden mellan min första, andra och tredje plats är så hårfin att den knappt finns. Jag har bara lite mer nostalgi förknippat med Ture Sventon och Sune helt enkelt.

4. Trolltider (1979)

Som den stora folktroentusiast och Maria Gripe-fantast jag är, kan jag ju inget annat än älska Trolltider. Här finns det ingen direkt nostalgi förknippat med kalendern då jag var så liten när den gick i repris julen 1985, så jag såg den inte i sin helhet förrän jag var betydligt äldre. Jag förälskade mig på en gång i alla de olika karaktärerna och i den magiska trollskogskänslan. Att det är förstklassiga skådespelare gör det ju bara ännu bättre. Det blir en helt annan kvalité!

5. Tjuvarnas Jul (2011)


Efter en del riktiga bottennapp på 00-talet, så har 10-talet däremot brakat på ordentligt med den ena högklassiga produktionen efter den andra. Den allra bästa av dem, som dessutom blivit mig så kär att den åkt ända upp i min topp fem, är Tjuvarnas Jul! En nästintill fulländad kalender som har så mycket julmys att det bara sjuder om det! Jag älskar sekelskiftesmiljön och kläderna, att det får vara sådär gammeldags och fint. Skansen var verkligen en perfekt inspelningsplats för denna traditionsenliga kalender.

Där har ni den. Givetvis finns det fler kalendrar jag älskar, men hade svårt att välja ut restrerande fem till en topp tio-lista. Skulle också behöva se lite fler (framförallt äldre) kalendrar i sin helhet för att kunna göra en rättvisare bedömning. Nästa år kanske! Vilka är era favoriter?

1 kommentar:

  1. Måste plocka fram greveholm i helgen, det är den kalender som kan få julstämningen att fullkomligen bubbla i mig :)

    SvaraRadera