söndag 17 december 2023

Julstöket Kan Börja

Jag har äntligen anlänt till föräldrarna för det årliga julstökandet och julfirandet. Lite tidigare än vanligt i år, men inte mig emot. Efter en lång resa genom ett vintrigt Sverige kom jag fram på fredagskvällen, och redan på förmiddagen igår så begav vi oss till byggvaruhuset för att spana in julgran. Det var snorhalt och svårt att ta sig fram, men till slut hittade jag den gran jag ville ha. Först hade vi spanat in en annan som var stor, vid och tät åt ett håll, men ganska osymmetrisk åt andra hållet. Det var dock den bästa vi hade sett dittills, och jag trodde först att det skulle bli den (även om det inte kändes helt hundra på grund av hur ojämn den var runt om). Men sedan bestämde jag mig för att trotsa iskanan och bege mig längre bort där det också stod några granar, bara för att försäkra mig om att det inte fanns någon bättre. Och då stod den plötsligt där i ett hörn. En jättefin och symmetrisk gran. Inte lika vid som den första, men jämn och det är viktigare!

Mamma har äntligen fixat en av alla våra söta retrotomtar, där huvudet satt så löst som en nickedocka förut, så nu kan den stå tillsammans med de andra och vakta granen när det är dags att sätta dit dem. Vi satte även upp girlangen i valvet, efter lite om och men, samt en girlang runt trappräcket i hallen. Ibland har det dröjt ända till dan före dan, eller till och med till självaste julafton, innan girlangen i valvet kommit på plats, så det var skönt att få upp den tidigt. De nästkommande dagarna kommer vara fullpackade med alla julförberedelser som behövs göras, men det ska bli mysigt. Det vore ju skönt om man kunde känna på kvällen den tjugotredje att man var klar med allting. Kanske ha tid för uppesittarkväll för en gångs skull.

Nu önskar jag er en härlig tredje advent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar