söndag 14 november 2021

Julspaning i Matbutiken

Nu har det börjat hända grejer i min lokala matbutik. Ända sedan pandemin började så har jag försökt undvika stora folksamlingar, att åka buss i onödan och besöka stormarknader eller shoppingcentrum, så det har mest blivit så att jag har fått hålla mig till min lilla matbutik här ute i mitt lilla samhälle där jag bor. Därför har min traditionella julspaning på stan fått ta ett steg tillbaka även i år, så jag uppskattar verkligen det lilla utbud jag kan ta del av. Den senaste veckan har det dykt upp små jultecken i butiken sakta men säkert, för att nu till slut mötas av den här synen vid mitt senaste besök. Hela butiken doftade även av saffran, vilket bara bidrog ännu mer till julkänslan. Alltså visst, inte världens mest spännande eller roliga julutbud kanske, ganska generiska saker, men bara att det är framplockat ger ju känslan av att julen nu faktiskt är på väg!

Förutom pynthörnan i butiken, så brukar de även ha som en fristående del där allt som man kan tänkas behöva till julbaket finns, inklusive ett dignande berg av pepparkakshus och nonstop. Så sugen jag blev på nonstop! Visserligen brukar jag aldrig köpa färdigt pepparkakshus utan föredrar vårt egna som vi gör själva, men jag blir så glad av att se de fina juliga kartongerna. Dock vet jag inte hur bra det där "baking gluet" är?  

Givetvis var även butiken full av glögg, julöl och julmust. Jag fullkomligt älskar Apotekarnes must, och särskilt deras underbara traditionsenliga etiketter. Det finns knappt något juligare eller mer nostalgifyllt. Vi brukar dock alltid köra julmust på glasflaska, skulle inte kunna tänka mig något annat och vi har alltid gjort så, men det är så fint att se de stora flaskorna också. Jag kommer dock vänta till advent med att smaka.

Julmusiken snurrar för fullt här hemma, det är frost ute och bara två veckor kvar tills det smäller! Nu ni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar