onsdag 10 november 2021

Mias Julfrågor No. 5

Här besvarar jag femte delen av Mias Julfrågor, från Mias Jul-extas på Instagram, ett numera kärt återkommande inslag här på bloggen. Här besvarade jag tidigare del ett, del två, del tre, samt del fyra.

✦ Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Nej, aldrig i livet. Julaftonen har alltid varit helig för mig. Skulle helst inte vilja jobba på juldagen eller annandagen heller, eftersom jag ser de tre dagarna som en helhet i julfirandet, men om jag vore tvungen så skulle det få bli någon av de dagarna då i så fall, men det är med kniven mot strupen så att säga.

✦ Finklädd eller mys-klädd på julafton?
Jag gillar båda faktiskt. Visst är det något speciellt med att ta på sig något särskilt på julafton, men samtidigt skulle jag tycka det vore minst lika härligt att vara mysklädd, om det bara är den närmaste familjen.

✦ Vilken "roll" har du på julen? Den stressade/ som fixar och donar/ som bara sitter och njuter/ otåliga ”barnet”/ perfektionisten/ fotografen mm?
En blandning av den lite smått stressade, den som fixar och donar, perfektionisten och fotografen. Stressen jag ibland känner hänger direkt ihop med just rollen som fotografen eftersom jag ju så gärna vill få till alla de bilder jag har tänkt att jag vill ta, innan resten av familjen blir för otåliga. En stor eloge dock till föräldrarna som ser till att få färdigt allt det sista på julbordet så att jag kan tända alla ljus och fotografera under tiden. Visst skulle jag kunna vara den som bara satt och njöt, men då skulle ju alla mina julbilder utebliva och det vet jag att jag skulle ångra djupt efteråt. Att bara sitta och njuta är vad juldagen och annandagen är för mig.

✦ Favorit-julblomma?
Det måste nog bli julstjärnor. Så mycket julkänsla och nostalgi förknippat med dem, och skulle inte vilja vara utan dem på julen. Men ståtliga röda amaryllisar skulle jag inte heller vilja vara utan.

✦ Är det viktigt att Tomten kommer på julafton?
Som barn var det absolut viktigt för mig att tomten kom, men vi har inte haft tomte nu på ganska många år sedan vi barn blev vuxna och det fungerar det också faktiskt. Dock kan jag sakna traditionen ibland.

✦ Dansar du runt granen på julafton?
Nej, vi har alltid haft granen mot en trappa, en vägg eller ett fönster, så att dansa runt granen var något vi gjorde i samband med julgransplundringen istället. Dock är jag uppväxt med långdans runt om i huset (som i Fanny & Alexander), i samband med att tomten kom, så tomten fick ta sig en svängom han med. Ett kärt stående inslag på julaftonen varje år. Dock har långdansen uteblivit sedan vi slutade med tomte.

✦ Brukar du ha snö på julafton?
Nästan alltid varje år under uppväxten, men de senaste åren har det tyvärr varit dåligt med snö.

✦ Har ni samma jultraditioner varje år?
Jajamänsan! Visst har några traditioner fallit bort och andra kommit till genom åren, men kärnan är densamma. Julpyntet har sina bestämda platser, rätterna på julbordet är samma som för trettio år sedan, julklappsöppningen går till på samma vis som alltid. Det är ju igenkänningen som gör det så speciellt för mig.

✦ Om du kunde få en önskan uppfylld i jul, vad skulle det vara?
Att julen blir lika fin och härlig som alla tidigare år, att vi får till allt som jag tycker hör julen till.

✦ Skulle du helst ha en näsa som lyser rött som Rudolfs eller ha spetsiga öron som en tomtenisse?
Som den fantasynörd jag är så skulle jag ju självklart välja spetsiga öron. Sagan om Ringen here I come!

Lika roliga frågor att besvara som alltid. Fyll i själva, vetja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar