söndag 27 oktober 2019

Det Oföränderliga Pepparkakshuset

Tiden går men pepparkakshuset består. Så skulle man kunna beskriva jularna i min familj.

Vi har använt exakt samma mall för pepparkakshuset i alla år. Mina föräldrar såg den i någon tidning för snart fyrtio år sedan, och på den vägen är det. Ovan ser vi hur det såg ut julen 1988. Även om vi gör egen deg för de vanliga pepparkakorna, så använder vi alltid köpedeg för huset, eftersom det blir mer rubust.


Här ser vi jularna 1991 respektive 1993. Jag ser väldigt förväntansfull ut. Lägg märke till de ljusbruna Nonstopen, som numera är mörkbruna. I stort sett har vi dekorerat huset snarlikt varje år, det som har skiljt sig åt är hur noga och detaljerad man orkat vara just det året. Eftersom vi alltid gjort egen kristyr så påverkar dessutom konsistensen hur detaljerad man kan vara. Ibland har den blivit för tjock eller för rinnig.

Julen 2000 är det enda året (vad jag kan minnas) som vi hade två pepparkakshus, men det lilla var en vinst från en lokal julmarknad och smakade inget vidare. Vi äter alltid upp huset i slutet av julhelgerna. Jag minns att jag alltid tyckte det var så roligt att krascha huset när jag var barn. Taket är självklart godast.

Jag tror huset ovan från 2002 var det första som jag försökte dekora själv. Tidigare år var det alltid mamma som gjorde det, men numera turas vi om eller hjälps åt tillsammans. Vi monterar alltid huset med bränt socker eftersom det gör att det sitter ihop så bra. Det här året var den första gången vi strödde floursocker på taket, som snöflingor, och det har vi fortsatt med sedan dess.

Julen 2004 undrar jag om kristyren tog slut när det var dags att dekorera gubben, gumman, grisen och bocken efter att ha fullkomligt öst kristyr på skorstenen, taket till kupan och sidogranarna.

Ovan har vi huset från 2012. Ambitionen är alltid att huset ska stå färdigdekorerat till julafton, men någon jul har det inte hunnits med utan gjordes på juldagen. Ett år säckade pepparkakshuset ihop mitt under jullunchen på självaste julafton inför halva släkten. Men oftast blir allt som det ska. Det ser inte alltid perfekt ut, men huvudsaken är ju att det blir något. Jag tycker inte det gör något att det ser hemgjort ut.

Så slutligen huset från 2017, där det berikats med en snögubbe på taket. När jag växte upp stod pepparkakshuset på lite olika platser i de husen vi bodde i då. Några år ovanpå skivhyllan i mitt första barndomshem, sedan i bokhyllan ovanpå videoskåpen i mitt andra barndomshem. Sedan flytten till huset mina föräldrar fortfarande bor i, så står det på flygeln varje år, där det gör sig väldigt bra tycker jag.

Brukar ni ha pepparkakshus på julen, och är det en köpt variant eller hemgjord? Olika varje år, eller kör ni samma traditionsenligt som vi gör?

6 kommentarer:

  1. Som vanligt jätterolig läsning:) Speciellt huset som rasade ihop under julen, haha:) Och snyggt att sätta på extra pepparkakor på huset med sockret:)
    Syrran och jag (och ibland syskonbarnen) brukar sätta ihop ett köpt hus. Jag fixar kristyren och de tar hand om dekorationerna. I år är jag lite sugen på att göra pepparkakskransar och syrran har också tänt på den idén:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det blev en minnesvärd jul i alla fall när pepparkakshuset föll ihop. Tack så mycket! <3 Pepparkakskransar låter ju superfint!

      Radera
  2. Vi kör också alltid samma grundmodell på huset. Sen jag investetrade i en sån här pepparkakshusform så har det liksom blivit enklast så. Det går snabbt och lätt att baka ut delar till ett par hus (med två ungar är det viktigt att de får varsitt!)..
    https://julpussar.files.wordpress.com/2014/11/savedpicture-2014112917936.jpg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vilken smidig och snygg form! Smart verkligen, visste inte ens att det fanns. Oj så generöst och ambitiöst med varsitt pepparkakshus till barnen. Vi var fyra barn och två föräldrar när jag växte upp, men bara ett pepparkakshus som hela familjen delade på. :)

      Radera
  3. Jag använde mig av köpt hus förra året, vilket var den andra gången jag testade på att bygga upp ett pepparkakshus. Första gången var för några år sedan och då såg det ut som någon hade bestämt sig för att riva huset haha. Det ville inte riktigt hålla ihop. Jätte fina pepparkakshus ni gjort genom åren :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha det är väldigt svårt att sätta ihop ett pepparkakshus, så du behöver inte misströsta. Som med allt annat så ger övning färdighet. Tusen tack! <3

      Radera