söndag 16 september 2018

Edinburgh Christmas Shop

I våras besökte vi Edinburgh med anledning av vår kusins bröllop. Det var en minnesvärd tillställning med säckpipor, kiltar och cèilidhs så det stod härliga till. Vi passade även på att se lite av staden också. Själv var jag på spaning efter ett par julbutiker som jag visste skulle finnas någonstans.




Men det var när vi letade efter entrén till The Real Mary King's Close, en upplevelse utöver det vanliga som jag varmt kan rekommendera, som jag snubblade på den. Julbutiken. Plötsligt bara låg den där, The Nutcracker Christmas Shop. Just i det ögonblicket hade jag haft annat att tänka på att jag inte ens spanade efter någon julbutik. Så kan det gå. Givetvis gick jag raka vägen in i butiken.



Det fanns så oerhört mycket fint där inne, allt helt i min smak. Själva butiken var också så fin inuti med all den varma, murrigt gröna inredningen. Skulle kunnat köpt alltihop, särskilt de fina jultomtarna här ovan och nedanför. Jag älskar den klassiska svenska folktro-inspirerade jultomten, men det är något speciellt med den brittiska viktorianska jultomten. Fullkomligt älskar den. Så mysig!



Som sagt, hade kunnat köpt alltihop. Det var nog kanske tur att jag inte hade några pengar. Jag hade kunnat spendera hela dagen i butiken, men då hade nog resten av familjen förklarat krig mot mig. Butiksinnehavaren var så snäll som lät mig fota allting. Varför, åh varför, finns det (nästan) inga julbutiker i Sverige? Skrev en liten rant om det för några år sedan. Det är inte första gången jag är i en julbutik, men det är fortfarande en obeskrivlig kittlande känsla varje gång. Som att kliva in i ett magiskt sagoland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar