fredag 4 december 2020

Årets Julkalender

Nu när vi är några avsnitt in i årets julkalender, och lättare kunnat forma en åsikt om den, så tänkte jag att det vore hög tid med ett inlägg. Redan när jag fick höra om vad den skulle handla om för ett par månader sedan så tyckte jag att det lät lovande eftersom jag alltid älskat tidsresor och gammal tid, så min samlade åsikt överlag efter de fyra första avsnitten är att den generellt uppfyller förväntningarna på flera håll och är trevlig att titta på. Dock har jag några invändningar som jag tycker hade kunnat gjort den bättre.

Jag hade nog struntat att ha med allt som händer runt omkring med laboratoriet och elbolagsfejden och bara fokuserat på flickornas berättelse. När det dessutom hoppas fram och tillbaka mellan tiderna i samma avsnitt (som bara är runt 12 minuter bortsett från tillbakablicken i början) så blir det i stort sett bara knappt 5 minuter av handling per flicka, om ens det. Det känns därför som att det egentligen inte har hänt så mycket alls för någon av dem mer än en fotografering, en promenad i skogen, ett nervsammanbrott och lite godisätande. Jag hade nog valt att fokusera på en flicka i taget i stället, så att varannat avsnitt hade varit helt dedikerat till en av tiderna, så att det faktiskt hinner hända något som för storyn framåt på riktigt.

Fast hade det varit min julkalender hade jag nog helt skippat 2020-delen och gjort en renodlad tidsriseberättelse istället som bara utspelade sig 1920, där Mira åkte tillbaka i tiden och träffade Rakel på riktigt. Kanske funnit en familj hos Rakel och stannat där för evigt, och samtidigt hjälpt till att förändra synen lite på flickors frihet och självständighet hos familjen. Även om 1920 framställs som strängt och hierarkiskt, så framstår ju 2020 som dystert och ytligt i jämförelse. Man får ju inte direkt myspyskänsla av ett HVB-hem heller. Dock är det en fantastisk herrgård de valt för inspelningen, en underbart fin miljö. Hade den här julkalendern visats när jag var liten hade jag velat haft Rakels alla klänningar på momangen.

Trots mina invändningar så är Mirakel ändå klart godkänd som julkalender och jag kommer fortsätta titta tillsvidare, i hopp om att handlingen tar fart på riktigt. Fullt av julkänsla har den sannerligen i alla fall.

Hur känner ni inför julkalendern?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar