onsdag 22 december 2021

Julstöket i Full Gång

De senaste dagarna sedan jag kom fram till föräldrarna har det julstökats för fullt så det står härliga till.

Det har klappats, städats, bakats, strykts, graninhandlats, och självfallet givetvis julpyntats sakta men säkert. Något som jag tycker så mycket om att göra är att sätta dit alla våra små porslinstomtar på öppna spisen. Flera av dem har vi haft sedan jag var liten, och en del är ännu äldre än så. Några är även relativt nyinköpta.

Vår traditionsenliga julkrubba, där vi alltid använt sand för att få till ett ökenlandskap. Förr i tiden brukade vi till och med så gräs varje år för halvan där fåraherden och fåren skulle stå, men det gör vi inte längre.

En av mammas alla lite smått läskiga (men ändå söta på något vis) retrotomtar, här i form av en julkruka. Hyacinter är så mycket nostalgi tycker jag, men samtidigt önskar jag att de även fanns i julrött.

Mammas stora fina fat där hon alltid skapar en sådan vacker julgrupp varje år, samt några ljusstakar som fått nya ljus i sig och väntar på att placeras ut. Snart har vi så många ljusstakar att vi kan gödsla med dem.

Vår älskade balkongbelysning, vars modell Konstsmide numera har slutat tillverka, gick sönder förra året vilket jag skrev om här. Sedan dess har vi sökt förgäves efter en likadan fungerande begagnad utan resultat. Så nu bestämde vi oss för skaffa en sådan där vanlig med små lampor, så att vi alla fall kan få ha det julfint på balkongen. Efter mycket suck och stön, och en hel del trassel, så sitter slingan uppe.

Det blev lite dramatik i måndags när det skulle handlas gran. Vart vi än åkte, så var alla fina kungsgranar slut. Det fanns bara ett fåtal fula kungsgranar kvar, och alla var de antingen långa och smala, eller korta och vida, medans jag vill ha en både lång och vid, som dessutom är så jämn och symmetrisk som det går. Efter fyra olika julgransförsäljare utan resultat åkte vi tillslut tillbaka till det första stället, och där plötsligt fanns den undangömd i ett hörn. En kungsgran som både var lång, och inte bara vid utan supervid. Nu ska den äntligen få pyntas, något som kommer ta en hel dag minst eftersom jag är en sådan perfektionist.

Nu önskar jag er härliga, mysiga dagar fram till julafton! Hur långt har ni kommit med julstöket?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar