lördag 3 oktober 2020

När Tiden Inte Räcker Till

Jag vet inte hur det är med er, men för oss är det inte alltid tiden räcker till när det kommer till alla julförberedelser som måste göras. Det är sällan vi har tid att ha en riktig uppesittarkväll, eftersom vi allt som oftast fortfarande har fullt upp på kvällen den 23:e. Ibland kommer julaftonen och allt är fortfarande inte helt färdigt. Det har varit flera år som vi har fått sätta upp grangirlangen i valvet på själva julaftonsförmiddagen.


Här ovan ser vi ett annat exempel från julafton 2016 när pepparkakshuset (och även alla de stora pepparkakorna vi brukar ha i köksfönstret) inte hade hunnit få kristyr än, utan fick vackert stå där ofärdigt och skämmas lite. Eftersom jag allra helst vill att allt ska vara perfekt på julafton, så skär det alltid lite i hjärtat när sådant händer, men jag har lärt mig att försöka släppa den ångesten och acceptera faktum. För mina julbilders skull så tänker jag då istället att jag kan ta fler bilder i mellandagarna när det sista blivit färdigt.

När det kommer till julbaket så är det flera år som det fortfarande finns degar kvar av våra olika kaksorter att baka ut efter julafton. Jag kan inte minnas att vi någonsin helt blivit utan någon kaksort till julafton, men ibland finns halva degen kvar i kylen på grund av tidsbrist. På den tiden jag fortfarande bodde hemma så gjorde jag ofta vårt eget julgodis (vilket vi numera köper istället), men det var inte alltid tiden räckte till där heller, och det fortfarande fanns blockchoklad, nougat och marsipan kvar i skåpet långt efter julafton.

Har ni liknande historier?

2 kommentarer:

  1. Jag är mer en sådan som vill att ALLT ska vara perfekt till julaftonen, vilket mest resulterar i att jag knappt sover dagarna innan... Vad knäppa vi är...:D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja vi är nog ett särskilt släkte för sig, vi jultogika julbloggare.

      Radera