torsdag 3 november 2022

Adventmånaden Är Kommen

Tänk att det redan är november! Att månaden då vi får börja pynta och tända första ljuset faktiskt är här!

Visserligen är det ju mer än fyra veckor dit, men det är ju nu nedräkningen kan börja på allvar och det kan vara dags att börja planera hur man ska få till allt som man vill hinna med till första advent. Det kan vara allt från att se över att man har tillräckligt med ljus hemma, om man måste köpa mossa eller andra andra dekorationer till adventsljusstaken, om elljusstakarna och adventsstjärnorna lyser ordentligt eller om det måste köpas lampor, samt om man vill ha datumljus att tända. Det kan också vara sådant som att bestämma sig för vilken eller vilka adventskalendrar man vill köpa, se till att ha tillräckligt många småpresenter om det ska vankas paketkalender, eller att se till att alla ingredienser finns hemma (inklusive saffran) om man vill baka lussekatter. Det är ju också hög tid att boka julbord eller köpa biljetter till julkonserter.

Men framför allt så är det en underbart mysig tid vi nu står inför, där det bara blir bättre och mysigare för varje dag som går eftersom vi hela tiden närmar oss julafton. Den mest magiska tiden på året och högtidernas högtid verkligen. Mina egna adventförberedelser kommer bestå av att sätta ljus i stakar och se till att all julbelysning fungerar, och sedan givetvis pynta såklart dagarna före första advent. Nu när november är kommen anser jag även att det är fritt fram att börja smygjula så mycket man vill. Snart kommer ju ändå julmusiken gå varm i butikerna och julreklamerna börja dyka upp i rutan, så nu måste man inte hålla tillbaka längre känner jag. Jag anar att min julspellista kommer bli flitigt spelad den kommenade tiden. 

Är ni lika pepp på advent och julen som alltid?

2 kommentarer:

  1. Visst är det mysigt att det snart är dags på riktigt för den bästa tiden på hela året <3

    SvaraRadera
  2. Det är såå härligt! Nu har jag i och för sig julat ett tag redan😉🤗, men nu är det liksom på riktigt. Jag ska börja och julpynta i veckan och det ska bli SÅ mysigt❣

    SvaraRadera